Bruselskou kasu by místo členských států mohla plnit unijní DPH

Brusel - Evropská unie by měla mít víc vlastních finančních zdrojů. Evropská komise proto dnes v rámci úvah o revizi unijního rozpočtu přišla s možnostmi na nové zdroje pro kasu EU. Mezi nimi je poplatek z finančních transakcí nebo třeba také vytvoření unijní daně z přidané hodnoty. V současnosti valnou většinu příjmů unijního rozpočtu tvoří příspěvky členských zemí. Ty dosahují zhruba 76 procent celkových příjmů rozpočtu.

Cílem materiálu komise, který má posloužit k debatě o nové finanční perspektivě EU pro roky 2014 až 2020, je snížení příspěvků z kapes členských zemí. Podle Evropské komise by se měly postupně zavést jeden či vícero nových vlastních zdrojů, ze kterých by se krmila společná evropská kasa. Nyní k nim patří dovozní cla, která tvoří 12 procent celkových unijních příjmů, nebo poplatky z národních příjmů z DPH (11 procent). Tyto druhé poplatky by mohly být podle vize Bruselu zrušeny, naopak by vznikl minimálně jeden další zdroj.

Mezi možnostmi, které komise zmínila, je poplatek z finančních transakcí či daň z finančních aktivit, aukce emisních povolenek, unijní poplatek za leteckou dopravu, zvláštní unijní DPH nebo třeba unijní energetická daň. Komise žádnou ze zmíněných možností neupřednostnila.

Závislost na příspěvcích členů unii zabíjí

„Systém národních příspěvků už neodpovídá situaci,“ prohlásil dnes šéf nejsilnější lidovecké frakce v Evropském parlamentu Joseph Daul. Lídr liberálů ze zákonodárného sboru Guy Verhofstadt zase podotkl, že v počátcích unie žádná taková závislost na příspěvcích od jednotlivých zemí nebyla. Ještě v roce 1988 dostávala unie od svých členů jen asi 10 procent rozpočtu. Dnešní přehnaná závislost podle něj vede ke každodenním bitvám mezi hlavními plátci a příjemci evropských fondů. Tyto spory pak EU „zabíjejí“.

Nyní jsou finanční perspektivy, tedy dlouhodobější unijní rozpočty, určeny na sedm let. Podle komise by bylo vhodné pracovat v budoucnu s desetiletými plány, přičemž uprostřed daného období by se provedla širší revize. Podle komise by to poskytlo větší flexibilitu. Rozpočet EU dosahuje roční výše kolem 130 miliard eur (3,2 bilionu korun).

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...