Automobilky upírají zrak na Čínu

Peking - Čína zřejmě potvrdí pozici světové jedničky v prodejích aut. Narozdíl od zbytku světa prodeje na tamním trhu utěšeně rostou. Jen za březen se tam prodalo přes milion vozů. To je meziročně o pět procent víc. Za celý rok by se pak v Číně mělo prodat přes deset milionů nových aut. Vydělat na tom chtějí americký General Motors i japonská Honda. Oba shodně počítají s tím, že prodeje na tamním trhu stoupnou až o deset procent.

„Vyhlídky na letošní rok jsou vcelku příznivé, s ohledem na vývoj hospodářství samozřejmě. V Číně odhadujeme růst na pět až deset procent. Alespoň začátek roku tomu nasvědčoval,“ pochvaluje si šéf čínské divize General Motors Kevin Wale. Právě GM se přitom stal symbolem úpadku amerického automobilového průmyslu a v současnost bilancuje na hranici bankrotu. Na čínském trhu proto hledá spásu.

Expandovat v Číně se ale chystají také automobilky z Asie. Japonská Honda počítá s tím, že v Číně prodá přes půl milionů aut. Celosvětová poptávka po automobilech je sice kvůli hospodářskému ochlazení pod tlakem. V největším asijské zemi ale naopak roste.

Čína jako ideální místo pro prezentaci

V neposlední řadě sázejí na Čínu i evropské značky. Německá automobilka Porsche se dokonce odhodlala k odvážnému kroku - svůj dlouho očekávaný čtyřdveřový model Panamera světu představila právě v Číně. „Chceme tím dokázat, jak důležitý je pro nás čínský trh. Je to poprvé, kdy představíme nový model série mimo Evropu i mimo Ameriku. Vysíláme tak signál do Asie, že jim věříme,“ říká k tomu marketingový ředitel Porsche Klaus Berning.

Šance na dobré zisky hledá na stejném místě i německá automobilka BMW a její čínský partner Brillinace Auto. V Číně plánují postavit už druhou továrnu a zvýšit tak výrobu až na 80 tisíc aut ročně. Teď jich z místních linek sjede přibližně 30 tisíc ročně.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...