Automobilky působící v Česku krizi zatím odolávají

Praha/Wolfsburg/Soul - Navzdory tomu, že automobilový trh v Evropě kvůli dluhové krizi a poklesu poptávky obecně prochází složitým obdobím, automobilkám působícím v Česku se daří. Německá automobilka Volkswagen zaznamenala v prvním pololetí provozní zisk téměř 6,5 miliardy eur a rekordní odbyt. Dařilo se i její české dceřiné společnosti Škoda Auto. V prvním pololetí prodala zhruba 408 tisíc vozů, což je o 12,6 procenta více než ve stejném období loni. Čistý zisk ve druhém čtvrtletí zvýšil meziročně o deset procent i jihokorejský výrobce automobilů Hyundai Motor.

Provozní zisk VW, který je největší automobilkou v Evropě, vzrostl meziročně o téměř sedm procent. Podnik vděčí za lepší hospodaření hlavně rekordnímu odbytu - prodej vozů se zvýšil o 12,4 procenta na 4,64 milionu.

Vzhledem k dluhové krizi v eurozóně by ale druhé pololetí mohlo být pro automobilku náročnější. Volkswagen přesto potvrdil výhled na zbytek letošního roku a nadále počítá s růstem tržeb. Provozní zisk by se ale měl udržet zhruba na loňské úrovni.

Výhodou VW je bohatá geografická diverzifikace

Tržby celé skupiny v pololetí dosáhly 95,38 miliardy eur (asi 2,4 bilionu korun), což je meziroční nárůst o 22,6 procenta. Na rozdíl od řady jiných automobilek v Evropě Volkswagen těží z bohaté geografické rozmanitosti.

Firma se například etablovala na trzích v Brazílii, Číně a Spojených státech, kde automobilový trh prochází odlišným vývojem než v Evropě. Růst zájmu automobilka registruje o sportovně-užitkové modely Volkswagen Tiguan nebo Audi Q3, dobře se ale prodává i sedan Audi A6.

Tržby Škody Auto se zvýšily o 6,6 procenta a dosáhly 5,7 miliardy eur (asi 145,7 miliardy korun). Větší popularitě se těšily modely Roomster, Yeti a Octavia, ale i Rapid, který se prodává v Indii.

„V prvním pololetí se Škodě podařilo dosáhnout solidních finančních výsledků a realizovat důležité investice pro budoucnost. Podstatnou měrou k tomu přispěl nárůst dodávek zákazníkům a striktní management nákladů,“ sdělil člen představenstva Škody za oblast ekonomie Winfried Krause.

Největší český výrobce automobilů hodlá do roku 2018 celosvětově prodávat 1,5 milionu aut ročně. Vloni firma prodala zatím rekordních 879 tisíc aut.

Značce Hyundai pomohl odbyt v Evropě

Díky poslednímu zvýšení zisku má automobilka Hyundai za sebou už třinácté čtvrtletí po sobě, kdy jí rostl zisk. Zaznamenala také rekordní odbyt. Nejvíce k tomu přispěla Evropa, za slabá místa naopak firma označila svůj domácí trh, tedy Jižní Koreu, stejně jako Čínu. Ve druhém čtvrtletí Hyundai v celém světě prodal 1,11 milionu vozů, což je nový rekord.

Na evropském trhu zvyšoval Hyundai prodeje dvouciferným tempem, především díky zájmu o nové modely. Dobře se prodávaly například sedany i40, ale také sportovně-užitkový vůz ix35. Nárůst prodeje tak ostře kontrastuje se slabším odbytem u jiných automobilek. Na slabší zájem o své vozy upozornil například francouzský Peugeot anebo evropská součást americké automobilky Ford Motor.

Vydáno pod