Soul/Detroit - Jihokorejské automobilce Hyundai rostl v posledním čtvrtletí loňského roku čistý zisk čtyřnásobně. Dosáhl tak téměř bilionu wonů. Tomuto růstu napomohly nové modely a vládní pobídky pro nákup nových aut. Hyundai je největší automobilkou v Koreji a spolu se svojí dceřinou společností Kia Motor čtvrtou největší automobilkou na světě. Loni se dařilo i americké automobilce Ford. Vydělala 2,7 miliardy dolarů a poprvé od roku 2005 byl pro ni loňský rok ziskový.
Automobilkám Hyundai a Ford se blýská na lepší časy
Výsledky jihokorejského výrobce výrazně překonaly odhady analytiků, ti tvrdili, že vykáže pouze tří čtvrtinový zisk. Daleko vyšší zisk automobilce zajistily rostoucí tržby, a to o 9,3 procenta na 9,65 bilionu wonů. Firmě pomohl přesun k menším vozům, jejichž prodej podporovaly vlády.
Čína a Indie jsou firmě Hyundai dobrým odbytištěm
Hyundai zaznamenal vysoký nárůst prodeje především v Číně, která se loni stala největším automobilovým trhem světa. Na tamním trhu se nejvíce daří modelu Hyundai Elantra. Odbyt automobilce ale zvýšila i Indie.
Pozitivní vývoj očekává firma i letos. Zajistit jí ho má hlavě ekonomické oživení a zlepšení kvality vozů. To by mělo překonat i negativní vliv silného wonu a ukončení programů šrotovného. Jde o dobrou zprávu i pro Česko. Hyundai totiž v Nošovicích vlastní sériovou výrobu, která v minulém roce vyrobila zhruba 118 tisíc vozů.
I Ford se radoval z úspěchu
I americká automobilka Ford v loňském roce vydělala 2,7 miliardy dolarů. Vykázala tak první celoroční zisk od roku 2005. Výsledky roku 2009 byly podpořeny snížením nákladů a rostoucí poptávkou po populárních osobních i nákladních modelech, například po sedanu Ford Fusion či sportovně-užitkovém automobilu Ford Escape. I na letošek má výrobce aut pozitivní očekávání.
Ford odolává současné krizi v automobilovém průmyslu lépe než jeho domácí konkurenti General Motors a Chrysler. Těm musela pomoci americká vláda a obě automobilky byly dokonce po určitou dobu nuceny využívat bankrotovou ochranu před věřiteli.