Zimní pneumatiky jsou povinné, když sněží a mrzne. Bezpečnější jsou ale i nad nulou

Teploty klesají, nad ránem občas mrzne, lidé vytahují zimníky. Ale paragraf 40a zatím neplatí. Začne platit 1. listopadu. Jde o ustanovení silničního zákona, které za určitých okolností nařizuje použití zimních pneumatik s hloubkou dezénu alespoň 4 milimetry. Použití zimních pneumatik experti doporučují, pokud průměrné denní teploty klesnou pod 7 stupňů Celsia, což na většině míst v Česku nastává již koncem října. Pneumatiky navíc nejsou jediná zimní výbava, na kterou by řidiči neměli zapomínat.

Poslední říjnový víkend přinese výrazné ochlazení a nejpozději v neděli by mělo na horách nasněžit a sníh již zůstat ležet. Průměrné teploty budou hluboko pod sedmi stupni Celsia, což je hranice, pod kterou fungují lépe zimní pneumatiky než letní.

Výhradně na základě teplot není použití zimních pneumatik (s označením M+S) povinné. Silniční zákon je vyžaduje pouze tehdy, když „se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza“ (vždy jsou povinné v úsecích označených dopravní značkou „zimní výbava“) a to vše navíc omezuje časově období od 1. listopadu do 31. března.

Zimní pneumatika
Zdroj: ČTK/DDP/Sascha Schuermann

Pokud tedy nasněží 29. října – tedy nadcházející neděli – lze bez obav z pokuty vyrazit do vánice na letních. Jiná věc ale je, jak se bude auto chovat. To si ostatně vyzkoušeli řidiči již na jaře, kdy v Jeseníkách sněžilo ještě koncem dubna a řidiči s letními pneumatikami na hory zkrátka vyjet nedokázali.

  • I vozidel kategorie N, tedy nákladních aut, se povinnosti související se zimou týkají. Pro vozidla s maximální přípustnou hmotností do 3,5 tuny platí totéž, co pro osobní auta kategorie M. Těžší nákladní auta musí mít od listopadu do konce března zimní pneumatiky „na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly“. Minimální hloubka dezénu je u vozidel těžších než 3,5 tuny vyšší než u osobních aut, a to 6 milimetrů.

Klouže to, nebrzdí to, neproplatí to

Kdo používá zimní i letní pneumatiky, na první pohled si všimne rozdílů v jejich dezénu. Kdo si kola mění sám, ví i to, že zatímco ta s letními jsou volně zaměnitelná, zimní je možné nasadit pouze na jednu stranu auta. Jsou vytvořené tak, aby lépe fungovaly jednak na sněhu a jednak v nižších teplotách, jejich směs se liší tak, aby dobře fungovaly pod zmíněnýmisedmi stupni, kdy se naopak vlastnosti letních pneumatik rapidně zhoršují. 

Letní pneumatika na sněhu
Zdroj: David Taneček/ČTK

Norddeutscher Rundfunk před časem provedl spolu s autoklubem ADAC srovnání zimních a letních pneumatik – nikoli na sněhu, nýbrž na mokré vozovce za chladného počasí. Při brždění z rychlosti 50 km/h zastavilo auto s letními pneumatikami o dvě délky vozu dále než auto se zimními.

  • Mnoho motocyklistů na podzim své motorky zazimuje, ale ne všichni. Například na Štědrý den probíhá několik tradičních motojízd, jejichž účastníci se musí potýkat i s nástrahami počasí. Ustanovení silničního zákona, které nařizuje zimní pneumatiky za špatného počasí, se týká pouze osobních a nákladních automobilů, tedy kategorie M a N, nicméně motocyklisté mohou přezout dobrovolně.
  • Zimních pneumatik (M+S) pro motorky je na trhu méně než pro auta, ale existují. Kdo chce jezdit za nízkých teplot a zejména na sněhu či námraze, neobejde se bez nich. V opačném případě jim hrozí, že se ani nerozjedou, nebo že jim stroj náhle ustřelí.

Český Ústřední automotoklub (ÚAMK) považuje i nevhodné obutí za příčinu 34 úmrtí v letošním prvním čtvrtletí. Součástí toho, že zimní pneumatiky dobře fungují, ovšem je kromě jejich celkové konstrukce i dostatečná hloubka dezénu.

Zákon nařizuje alespoň 4 milimetry, podle mluvčího ÚAMK Petra Vomáčky je to ale málo. „Pneumatika je na zimu už nepoužitelná,“ varoval před jízdou při takto opotřebeném dezénu.

Projevit se to může v krizi, ale nejenom v ní. „Vozidlo ustřelí třeba v zatáčce, při úhybném manévru nebo při nájezdu na dálnici, když je klopený nájezd a je mokrý nebo zasněžený,“ vysvětlil Vomáčka.

Na hloubce dezénu totiž závisí, jak dobře je pneumatika schopná odvádět vodu. Když je pneumatika sjetá, tuto schopnost ztrácí a je hůře ovladatelné.

Ukázal to například i srovnávací test  na mosteckém polygonu. Auta se staršími pneumatikami se nedokázala na mokrém povrchu vyhnout překážce, dostala smyk a narazila do ní buď čelem nebo bokem. S novými pneumatikami se řidič – který byl ovšem na hrozící nebezpečí připraven, takže šlo skutečně jen o test schopností pneumatik – dokázal vyhnout.

8 minut
UDÁLOSTI: 1. listopadu začne pro řidiče platit povinná zimní výbava
Zdroj: ČT24

Řidičům s letními pneumatikami pak mohou dělat potíže také pojišťovny, pokud v zimním období havarují. Mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa již dříve varoval, že hrozí krácení vyplácené částky z havarijního pojištění či vymáhání peněz vyplacených z povinného ručení.

„Setkáváme se s tím zhruba dvakrát do roka, vždy se jedná o menší nehody ve městech, kdy se jednoznačně prokáže, že kdyby mělo vozidlo správné obutí, brzdná dráha by se zkrátila a k nehodě by nemuselo dojít,“ upřesnil mluvčí.

I řetězy mohou být povinné

Zimní pneumatiky ovšem nejsou všechno. Zákon kromě nich zná ještě jednu část zimní výbavy, která je za určitých okolností povinná, a to jsou zimní řetězy. Dopravní značka může nařídit jejich použití. Objevuje se pouze na některých malých silničkách, většinou s dodatkovou tabulkou, která omezuje povinnost pouze na dobu, kdy na silnici leží sněhová pokrývka (jinak platí značka celoročně, tedy i třeba ve 30 °C).

Sněhové řetězy
Zdroj: Josef Horázný/ČTK

U řetězů ovšem může nastat problém s jejich použitelností. V technickém průkazu může být vyloučeno jejich použití na některých z povolených rozměrů kol. Může tomu tak být například u širších pneumatik, kde již pro řetězy nebývá prostor mezi gumou a tlumičem.

Kdo tedy jede tam, kde jsou řetězy povinné, nebo kde jsou vhodné, měl by vše předem zkontrolovat a nejlépe již před zimou koupit taková kola a pneumatiky, na které řetězy nasadit může.

Lopata i kapalina – ne povinné, ale potřebné

Vše ostatní je nepovinné. I když nesněží, je na místě mít v autě přes zimu například škrabku, a pokud sněží, není od věci například i lopata.

Vhod může přijít i na nečekaných místech. I ve větších městech se například stává, že jsou vedlejší ulice při hustém sněžení dlouho neprotažené, a když chce někdo vyjet z parkovacího místa, musí auto nejprve vyhrabat.

obrázek
Zdroj: ČT24

ÚAMK doporučuje již od října dolévat ostřikovače nemrznoucí zimní směsí a také zkontrolovat baterii. „Největší záhul dostává přes léto,“ poznamenal Petr Vomáčka. Důsledkem toho, že auto stálo v létě v horku na slunci, však bývá, že náhle nenastartuje v zimě. Před zimou se vyplatí nezapomenout ani na stav oleje nebo kontrolu klimatizace. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
08:26Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 5 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 5 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 10 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 10 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 20 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 22 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 22 hhodinami
Načítání...