Zákaz předjíždění kamionů se rozšíří na další desítky kilometrů dálnic

6 minut
Události: Zákaz předjíždění pro kamiony se rozšíří
Zdroj: ČT24

Ministerstvo dopravy letos v létě rozšíří zákaz předjíždění pro kamiony a další nákladní vozy na nové dálniční úseky, souhrnně asi o padesát kilometrů tras, tedy přibližně o čtvrtinu. Resort očekává, že to přispěje k plynulejší dopravě. Podle přepravců tento krok naopak provoz na českých dálnicích spíš zpomalí.

Za loňský rok řešili policisté bezmála 8,3 tisíce přestupků souvisejících s předjížděním. Letos očekávají podobná čísla. Jen za leden a únor už to byla téměř tisícovka takových případů. „Řidiči kamionů spěchají a ne každý vydrží v koloně nějak dlouho, takže občas prostě někdo ujede,“ přibližuje své zkušenosti Milan Černý.

On sám se s takto nezodpovědnými kolegy na cestách setkává prakticky denně. Za volantem tráví už téměř čtvrt století, rozhodnutí ministerstva dopravy chápe, omezení navíc by ale podle něj mohla být spíš přítěží.

„Problémy nastávají v kopcovitých úsecích, tam, kde jsou kamiony rychlejší, pomalejší. Může se vyskytnout někdo, kdo je opravdu hodně naložený, nemá tak výkonné auto, může jet čtyřicet. A v tu chvíli už všichni za ním jedou čtyřicet,“ upozorňuje Černý.

Přetížená D1 a kopcovité úseky

Z jeho zkušeností je největším problémem pro řidiče přejezd Kraje Vysočina – tam se „potkává“ přetížená D1 a právě kopcovité úseky.

Obecně silná kamionová doprava tuzemské silnice často zatěžuje na trasách do Německa – tedy na dálnici D5 z Prahy do Rozvadova nebo na D8 vedoucí do Drážďan. Další nákladní vozidla pak ve velkém počtu míří přes dálnice D1 a D2 na hranice se Slovenskem.

Velké množství kamionů denně v průměru jezdí také v Brně právě u křížení D1 a D2. Téměř devatenáct tisíc jich pak řidiči potkají na Pražském okruhu u Slivence. Na dálnici D8 u Zdib je to kolem třinácti tisíc. Právě i tam by tak letos měl začít platit zákaz předjíždění kamionů.

Na D1 mezi Prahou a Brnem nesmějí řidiči nákladních aut předjíždět skoro nikde už teď. Hrozí za to pokuty, které policisté na už zmíněné Vysočině dávají prakticky denně.

V první polovině roku chce stát – s pár výjimkami – rozšířit tento zákaz od hlavního města až do Vyškova. A nejen tam. Například na D11 půjde zhruba o desetikilometrový úsek mezi Jirny a Břístvím. Zákazové značky přibudou i na Mělnicku nebo na jih od Brna. Jde o vytížené oblasti, které ministerstvo vytipovalo ve spolupráci s policisty. Resort chce předcházet mimo jiné komplikacím v zimě.

„Při hustém sněžení zejména řidiči z jižních zemí vjížděli do levých rychlých pruhů a dokázali zablokovat dálnici na mnoho hodin,“ tvrdí ministr dopravy Martin Kupka (ODS), podle nějž to zároveň „nepochybně“ přispívá k větší bezpečnosti na dálnicích.

Dynamické řízení místo cedulí

S tím dopravci souhlasí, kritizují ale způsob, kterým k tomu dochází. „Ve 21. století by slušelo českým dálnicím spíš dynamické řízení, to znamená opustit formu plechových cedulí a přistoupit na to, co má Německo, Rakousko nebo většina západních zemí,“ nabádá prezident sdružení dopravců Česmad Bohemia Josef Melzer.

Přibývající auta a hlavně kamiony rovněž víc zatěžují povrchy silnic. Vznikají v nich praskliny a vyjeté koleje. Silničáři kvůli tomu musejí opravit třeba kus D5 u Berouna. V květnu tam firma nainstaluje vysokorychlostní váhu – další nástroj, pomocí kterého se stát a obce snaží nákladní dopravu regulovat. Ředitelství silnic a dálnic jich chce mít do konce roku třicet, nyní je v provozu třetina.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...