Společnost AŽD Praha se loni dohodla se Správou železniční dopravní cesty na koupi dvou železničních tratí. Ačkoli transakce ještě čeká na schválení vládou, výrobce zabezpečovacích zařízení již začal kupované tratě prohlížet. Chce je využít především k testování nových technologií, také je ale nabídne obcím, pokud budou chtít objednat sezonní turistické vlaky.
Z mrtvých lokálek budou „živé“ laboratoře
AŽD nabídla za tratě Kopidlno – Dolní Bousov a Čížkovice – Obrnice 10,7 milionu korun. Jde o dvě dráhy z balíku tratí, kudy dlouhodobě nejezdí pravidelné vlaky a SŽDC je nabídla k prodeji. O některé tratě sice projevily zájem obce, jenomže nemají miliony na jejich nákup, čekají proto, zda je SŽDC nakonec nabídne za symbolickou cenu.
Pokud budou mít zájem, budou moci obce objednat sezonní spoje, které k nim přivezou turisty, i na tratích, na jejichž zakoupení se chystá AŽD. „O prázdninách bychom chtěli trať dát k dispozici místním dopravcům ve prospěch veřejnosti,“ poznamenal ředitel společnosti Zdeněk Chrdle.
Testy přejezdů
Tratě však nebudou obecní a AŽD se k jejich nákupu nerozhodla proto, aby se do jihozápadního cípu jičínského okresu či pod České středohoří vrátila pravidelná doprava. Chce dráhy využít k testování svých výrobků. „Chceme vyzkoušet technologii, která bude využívat satelitní techniku ke kontrole činnosti přejezdu,“ nastínil soudní znalec Jiří Martínek. U dalších přejezdů zase bude AŽD zkoušet radiové ovládání. „Chceme se úplně vyhnout kabelizaci,“ uvedl Zdeněk Chrdle.
Pokud vláda převod tratí schválí, půjde o první úspěch SŽDC v její snaze o prodej některých lokálních tratí, jejíž kořeny sahají až do roku 2010. Železniční správa zprvu usilovala o formální zrušení řady tratí bez pravidelného provozu. Ministerstvo dopravy to nakonec odmítlo, samo však přišlo s myšlenkou na prodej tratí. První balík nabídla SŽDC k prodeji v roce 2014, zprvu za tržní cenu, která se ale postupně začala snižovat. „Pokud by nikdo nekoupil, cena bude postupně snižována až na jednu korunu,“ slíbil již dříve mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.
Prodej po dvou desetiletích
I když je prodej tratí AŽD průlomový, není to poprvé, kdy se železniční tratě ocitnou v nestátních rukou. Nejde jenom o dávnou historii, kdy většinu drah stavěly a zprvu provozovaly soukromé společnosti, než stát shledal neefektivnost takového uspořádání a začal je v poslední čtvrtině 19. století vykupovat. Stát, resp. České dráhy, které tehdy ještě byly státní organizací a spadala pod ně i dopravní cesta, předal v 90. letech dvě trati, o které již neměl zájem.
Svazek obcí údolí Desné takto zachránil trať ze Šumperku do Koutů nad Desnou, společnosti Jindřichohradecké místní dráhy potom připadly úzkorozchodné trati z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně. Všechny obchody uzavřely ČD v roce 1997, tratě ovšem tehdy prodávaly za symoblickou cenu. I soukromá JHMD získala své úzkokolejky, o které již neměly státní dráhy zájem, za korunu.