Praha – Inkasní společnost Tessile Ditta, která vymáhá pokuty pro pražský dopravní podnik, pohledávky přeprodává dalším firmám. Několik pokut od jednoho dlužníka se pak nevymáhá najednou, ale každá zvlášť. Místo desetitisíců se pak ale částky šplhají i do statisíců. Do tíživé situace se tímto způsobem dostala i 17letá dívka. Před rokem jí zemřela matka a až potom se ukázalo, že má dcera za černé jízdy platit až 150 tisíc korun.
Vymahači dluhy dál přeprodávají, částky rostou i do statisíců
Vážně nemocná matka byla zadlužená a sedmnáctileté Anně peníze na lístky nedávala, revizoři ji chytili celkem devětkrát. Po smrti matky si ji vzala do pěstounské péče o devět let starší sestra a první tři pokuty zaplatila. Zbylých šest už ale uhradit nezvládla. Inkasní společnost, která dluhy pro dopravní podnik vymáhá, je prodala dalším firmám.
Sestra by byla ochotná dluh splácet, chce ale, aby sestře prominuli náklady exekutorů, které jsou podle ní nesmyslně navýšené. Naději by jim mohla dát justice. Ústavní soud už před časem rozhodl, že inkasní společnosti v některých případech nemají nárok na asi sedmitisícovou náhradu za zastupování advokátem. Dlužná částka by se pak mohla snížit i o desítky tisíc.
Praxi, kdy vymahačská společnost prodává dluhy dál, už delší dobu kritizuje i organizace Člověk v tísni. Kdyby totiž Anna platila šest pokut v jednom řízení, dluh by byl čtvrtinový. „Ve své podstatě máme důkaz o tom, že tyto společnosti jsou majetkově propojené, respektive personálně propojené,“ řekl ČT Daniel Hůle z Člověka v tísni.
Dopravní podnik ani pražský magistrát ale současný systém vymáhání měnit nechtějí. „Je to výhodnější, než vymáhat pohledávky vlastními zaměstnanci,“ tvrdí náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek (ODS). „V momentě, kdy to odprodáme, tak už to není naše záležitost, pro nás je to vyřešené,“ dodává mluvčí dopravního podniku Ilona Vysoudilová.