Zlatníky u Prahy - Obec Zlatníky se rozhodla používat světovou novinku na vážení kamionů za jízdy. Přístroj má za sebou měsíční zkušební provoz a už se ozývají první kritiky. Podle některých odborníků nemá vážení tímto způsobem oporu v zákoně.
Váhy na kontroly kamionů budou možná zabudované přímo v silnicích
Po silnici mezi Jesenicí a Dolními Břežany projede denně 900 kamionů. Ty, které neodpovídají váhovým limitům, systém vyfotí a data jsou pak digitálně zaznamenána. Podle mluvčího Sdružení automobilových dopravců Martin Felixe systém nedopovídá současné legislativě, takže na jeho základě nelze pokutovat.
Pokud je řidič s příliš těžkým kamionem přistižen, musí být pořízen takzvaný vážní lístek, protokol o vážení, řidič se k němu musí vyjádřit na místě a to tento měřící systém neumožňuje. Mluvčí Středočeského kraje Martin Kupka i tak vidí situaci vcelku pozitivně: „Proběhnou jednání s celní správou a pokusíme se domluvit podmínky, za kterých by to měření bylo možné."
Hmotnost kamionů zaznamenávají keramické senzory zapuštěné pod povrchem vozovky. Zařízení umí změřit i rychlost projíždějících aut. Vše pak monitorují ještě dvě přehledové kamery. Váha vyrobená soukromou firmou ještě ani není certifikována Českým metrologickým institutem. A někteří dopravní experti tvrdí, že ani nebude. „Na tyto váhy působí mnoho vnějších vlivů, ať jsou to povětrnostní podmínky nebo technický stav vozidla," vysvětluje možnosti zařízení bývalý provozovatel vážící stanice Klíčov Karel Glose. Váhy pak mají příliš velké odchylky od reálného stavu.
Během příštích dvou měsíců se bude muset Středočeský kraj rozhodnout, jestli váhu za deset milionů odkoupí. Jeho rozhodnutí bude záviset na rozhodnutí certifikačního institutu a na dohodě s celní správou, která by případné pokuty mohla vymáhat.