Ústavní soud: Řidič nemá povinnost zajistit, aby se spolujezdec připoutal. Pouze v případě dětí

Řidič nemá povinnost zajistit, aby se dospělý spolujezdec připoutal bezpečnostním pásem. Musí ale dbát na to, aby byly připoutané malé děti, které v autě jedou. Rozhodl tak Ústavní soud, podle kterého povinnost použít pásy dopadá především na spolujezdce samotného. Stížnost k Ústavnímu soudu podal mladík, který skončil ve vězení poté, co pod vlivem alkoholu naboural a jeho nepřipoutaný spolujezdec nehodu nepřežil.

Podle soudce zpravodaje Jaroslava Fenyka sice nese zodpovědnost za případnou škodu na zdraví především nepřipoutaný spolujezdec, ovšem jen v situaci, kdy řidič neporuší jinou svou důležitou povinnost. Pokud například jede nepřiměřenou rychlostí, může být za tragickou nehodu souzen a potrestán. To je právě případ řidiče, jehož ústavní stížnost soud i přes vyslovený právní názor zamítl.

Řidič byl odsouzen kvůli tragické nehodě, při které zahynul jeho bratr. Ten jel v autě jako nepřipoutaný spolujezdec. Řidič tvrdil, že opakovaně vyzval bratra, aby použil pásy.

Ústavní soud ale poukázal na to, že řidič porušil několik svých jiných povinností, což vedlo k fatálnímu následku, a proto je trestně odpovědný. „Byl podnapilý, jel nepřiměřenou rychlostí a nezvládl řízení,“ konstatoval soudce zpravodaj Jaroslav Fenyk.

Okresní soud v Olomouci řidiče uznal vinným z ohrožení pod vlivem návykové látky, maření výkonu úředního rozhodnutí a usmrcení z nedbalosti. Dostal čtyři roky vězení plus zákaz řízení na 6,5 roku. Zdravotní pojišťovně měl také zaplatit necelých 300 tisíc korun.

Krajský soud pak rozsudek zmírnil na tři roky vězení a pětiletý zákaz. S nárokem na náhradu škody pak krajský soud pojišťovnu odkázal na civilní řízení.

Podle Ústavního soudu byly rozsudky v podobných případech rozpolcené

Ústavní soud zároveň ve svém čtvrtečním nálezu konstatoval, že dosud byla judikatura Nejvyššího soudu v této věci rozpolcená a civilní a trestní kolegium měly odlišné názory.

Nález NS z roku 2010 je shodný se čtvrtečním názorem Ústavního soudu. Také NS tehdy rozhodl, že je povinnost připoutat se bezpečnostním pásem v osobním automobilu zákonem primárně uložena spolujezdci. Pouze ve výjimečných případech je řidič povinen spolujezdce poučit o tom, že se má připoutat, případně jak se má vůbec připoutat, a to například vzhledem k věku či zdravotnímu stavu. Pokud takové výjimečné okolnosti nejsou, tak řidič neodpovídá za porušení povinnosti spolujezdce se připoutat.

Případ se týkal nehody v obci Lety: řidička dostala smyk, když se snažila vyhnout protijedoucímu autu, které předjíždělo v koloně. Při nehodě byla zraněna nepřipoutaná spolujezdkyně, která pak žádala necelých 200 tisíc jako odškodnění. Okresní soud to odmítl, odvolací soud pak ale rozhodl, že má řidička polovinu částky zaplatit, protože nezajistila bezpečnost přepravované osoby.

Tento rozsudek pak ale zrušil právě Nejvyšší soud. Podle jeho názoru je povinnost připoutat se bezpečnostním pásem zákonem primárně uložena přepravované osobě, která je odpovědná za svou bezpečnost.

  • Zákon ukládá v § 9 odst. 1 písm. a) povinnost přepravované osobě připoutat se za jízdy na sedadle bezpečnostním pásem, je-li jím sedadlo vybaveno.
  • Podle § 6 odst. 1 písm. a) má řidič povinnost připoutat se bezpečnostním pásem sám  a podle § 5 odst. 1 písm. i) má také povinnost zajistit bezpečnost přepravovaných osob.

Ze stejného důvodu nebyl v roce 2015 odsouzen řidič, který narazil do stromu a při nehodě zahynula nepřipoutaná spolujezdkyně. Státní zástupkyně ho chtěla potrestat i za usmrcení z nedbalosti, soud mu ale udělil pouze podmínku za způsobení těžké újmy. 

„Poškozená ovšem nesplnila povinnosti přepravované osoby podle zákona o provozu na pozemních komunikacích, které jí ukládají být za jízdy připoutána k sedadlu bezpečnostním pásem, pokud je jím sedadlo vybaveno,“ uvedla předsedkyně senátu Simona Kuboušková.

Jiný verdikt Nejvyššího soudu z roku 2014 však upozorňoval, že soudy nemohou automaticky rozhodovat tak, že nepoužití bezpečnostních pásů zvýrazňuje podíl poškozených na vzniku jejich újmy. V tomto konkrétním případě zavinil řidič pod vlivem alkoholu a drog nehodu, při které zahynul nejen on sám, ale také další spolujezdci v autě, kteří nebyli připoutaní.

Jenže zatímco řidič připoutaný byl, ale zemřel, tak další dva spolujezdci nehodu přežili, ačkoliv připoutaní nebyli. Právě proto Nejvyšší soud zrušil předchozí verdikty. Upozorňoval totiž na to, že znalecký posudek konstatoval, že při takto rozsáhlé deformaci karoserie už nemělo na rozsah zranění spolujezdců vliv, jestli byli či nebyli připoutaní. Nižší soud k němu ale nepřihlédl a automaticky rozhodl, že nepřipoutaní spolujezdci mají vyšší podíl na své újmě.

Pokud jede spolujezdec s opilým řidičem, může být odpovědný za následky na svém zdraví

Soudy v minulosti řešily i případy, zda je spolujezdec zodpovědný na následky nehody, pokud sedne do auta s opilým řidičem. Tady rozhodl Nejvyšší soud tak, že je spolujezdec odpovědný za případné následky na svém zdraví. Podíl poškozeného spolujezdce se přitom podle okolností může „limitně blížit až jedné polovině“.

Nejvyšší soud se zabýval konkrétně nehodou z března 2005. Stala se na Chrudimsku za špatné viditelnosti a zhoršené sjízdnosti. Za volantem seděl opilý muž bez řidičského průkazu. Při následné havárii zahynul spolujezdec, který byl také pod vlivem alkoholu. „Riziko dopravní nehody při řízení vozu podnapilou osobou při zhoršené sjízdnosti je natolik vysoké, že přístup spolujezdce, který se rozhodl za takových podmínek jízdu absolvovat, nelze hodnotit jinak než jako krajně riskantní,“ uvedl v usnesení senát s předsedou Robertem Waltrem.

Soudci v případě chrudimské nehody připustili, že hlavní vinu nese opilý řidič. Řidič byl pravomocně odsouzen. Manželka zemřelého kromě náhrady škody od řidiče žádala také výplatu pojistného od pojišťovny. Soudy nakonec snížily její výši o 20 procent kvůli podílu zodpovědnosti za následek. Pojišťovna však podala dovolání a NS jí dal za pravdu. Zemřelý se podle NS na vzniklé újmě podílel více než 20 procenty.

V jiném případě ale Ústavní soud rozhodl opačně: podle jeho názoru musí být dostatečně prokázáno, že spolujezdci věděli, zda je řidič opilý. Tento případ se týkal nehody na Olomoucku, při které opilý mladík v luxusním voze narazil do stromu, když ujížděl policejní hlídce. Podle dechové zkoušky měl přitom řidič v krvi necelé promile alkoholu.

Ústavní stížnost stála právě na otázce, zda spolujezdci věděli, že řidič před jízdou pil alkohol. Kladná odpověď by znamenala, že nesou díl zodpovědnosti, což by se mohlo projevit snížením odškodnění pro pozůstalé. „Aby bylo možno o takové spoluúčasti hovořit, musí být vědomost poškozeného dostatečně prokázána, což se v tomto případě nestalo,“ rozhodli ústavní soudci.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Babišova vláda má na programu první řádné zasedání

První řádné zasedání má v úterý na programu vláda premiéra Andreje Babiše (ANO), kterou v pondělí jmenoval prezident Petr Pavel. Ministři by měli v usneseních odmítnout systém emisních povolenek ETS 2 či unijní migrační pakt, schvalovat budou i změny stavebního zákona. Zabývat se budou mandátem pro Babiše na nadcházející summit EU. Na Babišův návrh by také mohli jmenovat velvyslance ČR ve Vietnamu Hynka Kmoníčka poradcem pro národní bezpečnost.
před 1 hhodinou

Hosté Událostí, komentářů hodnotili kondici tuzemska při střídání vlád

Hosté Událostí, komentářů debatovali o tom, v jaké kondici přebírá tuzemsko kabinet šéfa ANO Andreje Babiše. Předseda Pirátů Zdeněk Hřib, místopředseda sněmovny Jan Skopeček (ODS), předseda pražské organizace hnutí ANO Ondřej Prokop a místopředseda sněmovního ústavně-právního výboru Libor Vondráček (Svobodní, klub SPD) hovořili také o prvních krocích Babišovy vlády, vztazích mezi opozicí a koalicí a zahraničně-bezpečnostní politice nového kabinetu. V debatě pokračovali bývalí premiéři Vladimír Špidla (SOCDEM) a Jan Fischer.
před 6 hhodinami

Babišův první kabinet důvěru nezískal, uspěl až napodruhé

Je to téměř osm let, kdy exprezident Miloš Zeman na Hradě jmenoval první, jednobarevný kabinet šéfa ANO Andreje Babiše. Ten nezískal důvěru, v lednu 2018 pro vládu zvedli ruku jen zástupci jeho hnutí. I druhý kabinet byl menšinový – někteří ministři si křesla udrželi, jiné vystřídali zástupci koaličního partnera, a to ČSSD (nyní SOCDEM). Ani s hlasy sociální demokracie neměla vláda zaručenou podporu, ve sněmovně nakonec prošla díky toleranci komunistů. Babiš za své vlády čelil nejen kritice opozice, ale také hnutí Milion chvilek pro demokracii. V době pandemie musel kabinet řešit, jak ochránit zdraví občanů. Na konci Babišova vládnutí navíc vyšlo najevo, že za výbuchem munice ve Vrběticích stojí ruské zpravodajské služby.
před 7 hhodinami

Chlapce, který byl několik dnů vězněn na chatě, propustili z nemocnice

Policie zatím neobvinila muže, kterého zadržela v souvislosti se zmizením dvanáctiletého chlapce z Halenkovic. Toho v neděli pomohli najít svědci v chatové oblasti v obci Žlutava na Zlínsku. Podle informací ČT byl chlapec v pondělí propuštěn z nemocnice. Po čtyřdenním věznění ho čeká nejen fyzická, ale především psychická rekonvalescence. Pomoc už připravuje i základní škola ve Zlíně, do které z Halenkovic dojíždí. Krizová intervence má pomoci překonat složité trauma i dětem a rodičům.
před 8 hhodinami

Aktivisté protestovali vyvěšením transparentu na budovu MŽP

Několik členů Greenpeace ráno vylezlo na budovu ministerstva životního prostředí (MŽP) a rozvinulo transparent s nápisem Braňme přírodu. Protestovali tak proti tomu, že řízením resortu je od pondělí pověřen předseda Motoristů Petr Macinka. Na místě zasahovala policie, krátce před 18:15 na síti X uvedla, že aktivisti slezli a že jejich přestupkové jednání oznámí správnímu orgánu. Studenti také odpoledne demonstrovali na pražském Hradčanském náměstí i v některých krajských městech.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Babiš uvedl ministry do úřadů

Premiér Andrej Babiš (ANO) uvedl do úřadů nově jmenované ministry. Do funkcí je předtím na Pražském hradě jmenoval prezident Petr Pavel.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

SZIF už pozastavil dotace firmám z Agrofertu kvůli Babišovu střetu zájmů

Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) pozastavil vyřizování žádostí o dotace firmám z holdingu Agrofert. Stalo se tak 9. prosince, kdy prezident Petr Pavel jmenoval předsedu hnutí ANO Andreje Babiše premiérem, informovala nyní mluvčí fondu Eva Češpiva. Nadále podle ní platí, že situace bude trvat do doby, než Babiš střet zájmů právně vyřeší. Mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský sdělil, že holding respektuje rozhodnutí správních orgánů.
před 11 hhodinami

Energoaqua dostala pokutu pět milionů korun v kauze otravy Bečvy

Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) uložila rožnovské společnosti Energoaqua v přestupkovém řízení v kauze otravy řeky Bečvy pokutu pět milionů korun kvůli vypouštění odpadních vod. Podle inspektorů spáchala firma přestupek proti vodnímu zákonu. Odpadní vody vypouštěla v rozporu s povolením, uvedla ČIŽP. Firma s rozhodnutím nesouhlasí a podala proti němu odvolání k ministerstvu životního prostředí. Rozhodnutí tak zatím není pravomocné.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...