Neshoda mezi státními organizacemi komplikuje kácení nebezpečných stromů u železničních tratí. Drážní úřad na několika místech nařídil Lesům České republiky vykácet stromy, firma to ale odmítla. Situaci chce řešit i ministr dopravy.
Stromy přerůstají přes vlakové tratě. S kácením je ale problém
U Kolína vede hlavní železniční trať z Prahy na Moravu. Okolo ní rostou stromy, které železničářům dělají starosti. Vlaky tady jezdí každých pár minut, navíc projíždějí rychlostí až sto šedesát kilometrů v hodině. Kdyby některý ze stromů spadnul, strojvedoucí už mnoho nezmůže. Drážní úřad teď proto nařídil kácet.
Na jednom stometrovém úseku se má vykácet zhruba sto osmdesát stromů. Pryč by měly jít především ty, které přerůstají vysoko přes troleje. Drážní úředníci se chystají poslat výzvu Lesům České republiky, jenže ty v předchozích pěti případech výzvu odmítly.
Nebezpečí se přitom nachází i na dalších železničních úsecích. Například v Karlovarském kraji jsou zarostlá místa na hlavní trati z Chebu do Chomutova. Stromy sahají až těsně ke kolejím.
Ochranné pásmo v okolí tratí
Drážní úřad může nařídit kácení v takzvaném ochranném pásmu, které měří šedesát metrů. Cílem je, aby žádný strom nemohl dopadnout na kolej. Například vzrostlý smrk může mít až padesát metrů. Kdyby byl za hranicí úseku, jeho pád by provoz neohrozil. V případě sporů rozhoduje ministerstvo dopravy.
Ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář podotknul, že ke každému případu přistupují zvlášť. Lesy České republiky zase tvrdí, že platná rozhodnutí respektují. „Nicméně v některých případech rozporujeme rozsah nařízených prací,“ stojí ve vyjádření.
„Je to meziresortní problém,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO) s tím, že bude muset s ministrem zemědělství Marianem Jurečkou (KDU-ČSL) probrat, v čem je problém.
Není to první takový problém. Státní správa železnic dostává od státní inspekce životního prostředí pravidelně pokuty za to, že na svých pozemcích kácí příliš vzrostlé stromy.