Praha - Už od úterý by ve Středočeském kraji mělo jezdit o čtvrtinu autobusových linek méně. Kraj k redukci spojů přistupuje, protože do rozpočtu dostal od vlády méně peněz. Hejtman David Rath teď navíc přišel s tvrzením, že společnost ROPID, která organizuje pražskou integrovanou dopravu, záměrně dodala špatná data. Uvažuje proto o tom, že s ROPIDem ukončí smlouvu a vypíše soutěž na nového koordinátora příměstské dopravy.
Středočeský kraj si došlápne na ROPID
Středočeští dopravci měli na žádost kraje vytipovat ztrátové spoje a předložit seznam autobusů, které by mohly být od prvního února zrušené. Podle hejtmana Ratha splnili toto zadání všichni až na společnost ROPID, která má na starosti příměstské linky kolem Prahy.
„Navrhovali zrušit důležité a vytížené spoje, což nebylo zadáním kraje. My to hodnotíme jako svého druhu škodolibost, snahu o sabotáž celého procesu,“ okomentoval to středočeský hejtman David Rath.
Společnost ROPID ale oponuje. „Samozřejmě že jsme to neudělali schválně, pokud chcete omezit tak výrazný rozsah dopravy, jak bylo zadáno, tak není možné nezrušit i vytížené spoje. Navíc v mnoha oblastech máme kapacitní problémy a potřebujeme spíše posilovat,“ říká mluvčí ROPIDu Filip Drápal.
Středočeský kraj se teď chystá překontrolovat hospodaření ROPIDu. Pokud se objeví nesrovnalosti, spolupráce skončí. Společnost by tak přišla až o třetinu příjmů. Nepříjemnosti by se ale dotkly hlavně cestujících. „Pravděpodobně by to bylo tak, že by smlouva s ROPIDem byla vypovězena a dopravce byl přesoutěžen. Nahradil by ho jakýkoliv jiný středočeský dopravce, který by o to měl zájem,“ nastiňuje Rath.
Před ukončením spolupráce ale varuje ROPID, prý by to byl pro cestující zásadní zásah. „Dojde k rozvázání návazností na vlaky, k rozvázání integrace s Prahou, kam většina středočeských obyvatel dojíždí. Takže si myslíme, že pro většinu cestujících by to znamenalo krok zpátky možná i o 20 let,“ tvrdí mluvčí.
ROPID upozorňuje na to, že pokud bude chtít vedení kraje smlouvu skutečně vypovědět, je potřeba se ještě dohodnout s třemi stovkami středočeských obcí, které si platí třetinu veškerých nákladů na provozování příměstských linek.