Stát vynakládá na podporu bydlení miliardy, na trh s bydlením to má ale jen okrajový vliv, vyplývá z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Podle něj hlavní problémy bytové politiky, zejména dostupnost a kvalita bytového fondu, dlouhodobě přetrvávají. NKÚ kontroloval peníze vynakládané ministerstvem pro místní rozvoj a Státním fondem podpory investic. Obě instituce vydaly na podporu bydlení v letech 2016 až 2021 dohromady 13,9 miliardy korun a podpořily více než 4500 projektů.
Státní podpora bydlení stojí miliardy, na trh má ale zanedbatelný vliv, tvrdí NKÚ
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) prohlásilo, že kontrolní zpráva NKÚ je nelichotivým vysvědčením strany ANO. Ta ministerstvo vedla v kontrolovaných letech, v čele resortu byly Karla Šlechtová a Klára Dostálová.
„Kontrolní zpráva NKÚ potvrdila naše hodnocení v podstatě neexistující bytové politiky minulé vlády. Je to dost nelichotivé vysvědčení hnutí ANO, které nejdříve shodilo pod stůl zákon o sociálním bydlení s tím, že není potřeba. Poté ho nahradilo investičními programy, o které ale obce neměly kvůli nevhodně nastaveným podmínkám zájem,“ uvedl v reakci místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti).
Kontroloři upozorňují na absenci systémového řešení problematiky podpory bydlení včetně jeho zákonné úpravy od roku 2016. Dotační a úvěrové programy MMR a Státního fondu podpory investic (SFPI) jsou mimo jiné zaměřeny i na investiční podporu pořízení sociálních a nájemních bytů. NKÚ ve zprávě podotkl, že zatímco v letech 2016 až 2022 bylo v Česku dokončeno 234 538 bytů, z podpory MMR vzniklo do konce roku 2021 celkem 1894 sociálních bytů pro osoby se ztíženým přístupem k bydlení.
Dotačně-úvěrový program SFPI Výstavba pro obce, zaměřený na výstavbu sociálních a dostupných bytů, měl zajistit a zlepšit bydlení nejméně 2375 domácnostem, na konci roku 2022 bylo ale podle kontrolorů dokončeno pouze 226 těchto bytů. „Předpokládaný ukazatel byl v tomto období plněn jen na cca 9,52 procenta, což je nepřiměřeně málo,“ míní NKÚ.
„Vliv na podporu bydlení je zcela marginální, problémy s dostupností a kvalitou bydlení stále přetrvávají,“ podotkla mluvčí NKÚ Hana Kadlecová.
Bartošova předchůdkyně Dostálová pro ČT24 konstatovala, že je třeba zprávu NKÚ brát v kontextu. „Je potřeba říci, že těch 13,9 miliardy nešlo jenom do výstavby bytů, ale jsou za to samozřejmě zrekonstruovány výtahy, (další vznikly) v budovách, kde výtahy vůbec nebyly, aby se odsud senioři nevystěhovávali. Jsou v tom peníze pro podporu technické infrastruktury, neboli zainvestování pozemků pro bytovou výstavbu, stejně jako peníze na bezbariérovost,“ prohlásila Dostálová.
Ke zjištěním NKÚ se dále vyjádřila na síti X. „Zprávu NKÚ tvořil někdo, kdo příliš netuší, jakou má stát a jeho jednotlivé složky v oblasti bydlení roli,“ napsala Dostálová. Podle ní je podíl výdajů státu v oblasti bydlení za MMR a SFPI relativně malý a nejzásadnější vliv má soukromý sektor. „I navzdory tomu relativně malému podílu bylo v období 2016 až 2021 z podpor poskytnutých z národních zdrojů a EU v rámci IROP pořízeno 4663 bytů, z toho 2451 jenom z národních zdrojů. Toto číslo není tak malé, jak se nám NKÚ snaží naznačit,“ tvrdí.
Podle ní muselo ANO řešit i vnitřní dluh po předchozích vládách. Ty prý bytovou politiku dlouhodobě dostatečně neřešily. „Navíc základním pilířem řešení bytové otázky v Česku měl být nový stavební zákon, který jsme dokončili. Měl ambici zcela zásadním způsobem ovlivnit ve střednědobém horizontu situaci na trhu bydlení. Navzdory tomu, že vyhrál cenu zákon roku, pětikoalice schválila jeho odklad a nakonec byl přijat ve vykuchané podobě. A není funkční dodnes,“ dodala.
Současné vedení ministerstva pro místní rozvoj napsalo, že SFPI loni pod novým vedením úspěšně nahradil neefektivní programy Nájemní byty a Výstavba pro obce. Letos také obcím začne nabízet praktické poradenství pro přípravu projektů bytové výstavby. Systémové řešení bytové nouze a jeho financování pro samosprávy má přinést návrh zákona o podpoře v bydlení, který MMR připravilo společně s ministerstvem práce a sociálních věcí. Návrh by sněmovna měla projednat letos. „Je to zákon, který významně může změnit politiku bydlení v České republice. A čekáme na něj téměř třicet let. Společně s celou širokou reformou Bydlení pro život je to teď moje nejžhavější želízko v ohni,“ poznamenal Bartoš.
Z kontroly také vyplynulo, že MMR nemá dostatek informací o početnosti cílových skupin, o velikosti a kvalitě bytového fondu, zvláště pak toho, který je využíván k sociálnímu bydlení. „MMR ani SFPI nedisponují přehledem o skutečné obsazenosti sociálních a nájemních bytů,“ upozorňují kontroloři. Resort podle Bartoše buduje tým zkušených analytiků. „V závěru roku jsme zveřejnili výzkum obecních bytových fondů a také dlouhodobě neobydlených bytů,“ dodal ministr.