Ochranný svaz autorský se navzdory námitkám starostů obcí chystá výrazně zvýšit poplatky za autorská hudební práva. Mají stoupnout až o polovinu. OSA přitom upozorňuje, že i po zvýšení budou poplatky jedny z nejnižších v Evropě. Zástupci Svazu měst a obcí kvůli tomu v pondělí jednali na ministerstvu kultury, k žádné dohodě ale zatím nedošlo. Na 22. září proto starostové chystají před sídlem OSA protest.
Starostové chtějí i nadále protestovat proti zvyšování poplatků ze strany OSA
Poplatky se zatím pohybují od 148 korun až po několik tisíc. Závisí na počtu přístrojů, velikosti obce i samotné provozovny. Všem by ale měly poplatky vzrůst, a to o polovinu. Za jedno hrající rádio také provozovatel ve velkém městě, který letos platí měsíčně 186 korun, zaplatí napřesrok 279 korun a na malé vesnici 195,30 korun místo dosavadních 148,80 korun. Kritéria pro způsob vyplácení autorských odměn upravuje OSA sazebníkem.
Starostové ze Sdružení místních samospráv na ohlášené zvýšení poplatků reagovali stížností k antimonopolnímu úřadu. Svaz podle nich zneužívá svého dominantního postavení. „Nerozumíme, proč by se pro příští rok měly sazby zvýšit o polovinu, když neroste inflace ani jiné ekonomické ukazatele v ČR,“ uvedl místopředseda sdružení Jan Sedláček.
OSA však tvrdí, že i tak budou poplatky v Česku mimořádně mírné. Podle předsedy představenstva svazu Romana Strejčka jsou i v Maďarsku nebo Chorvatsku až osmkrát vyšší sazby. „Není žádný důvod k tomu, aby se autorům hudby dostávalo v České republice nižší míry ochrany práv, než je běžné v drtivé většině zemí Evropské unie,“ uvedl.
Jenže podle sdružení samospráv je situace v Evropě velmi různorodá a sazby jsou například ve Švýcarsku, na Slovensku a v dalších evropských zemích srovnatelné, nebo dokonce nižší než v ČR. „Argumentace OSA, že musí poplatky zvýšit, protože chrání práva i zahraničních autorů, tak zjevně pokulhává,“ uvedl místopředseda sdružení a starosta obce Křižánky Jan Sedláček.
Hudbu obce pravidelně využívají na různých slavnostech, zní třeba i ve školách nebo domovech, které obce zřizují. Zvýšení až o 50 procent pro příští rok považuje sdružení samospráv za enormní a neodůvodněné: „Půjde o 50 korun za každý tlampač – obce ale obecní rozhlasy nevyužívají k tomu, aby na nich vydělávaly,“ kritizoval v pořadu Devadesátka plány OSY výkonný ředitel Svazu měst a obcí Dan Jiránek.
Radnice už kvůli tomu podaly ministrovi kultury stížnost na zvyšování poplatků za reprodukovanou hudbu. V pondělí na ministerstvu jednali jak zástupci OSA, tak Svazu měst a obcí, k žádné dohodě ale zatím nedošlo: ministerstvo si jen vyžádalo další informace.
S kritikou se připojila také Asociace hotelů a restaurací ČR. Podle zástupců hoteliérů kolektivní správci zneužívají svého monopolního postavení a překračují autorský zákon. Asociace tvrdí, že kolektivní správci vybírají od provozovatelů ubytovacích zařízení vyšší odměny, než na jaké mají nárok podle autorského zákona. „Autorské svazy mají dle současného zákona povinnost dodržovat maximální výši požadovaných odměn 90 korun za pokoj za měsíc. Podle sazebníků však žádají mnohem více,“ upozorňuje AHR ČR.
Hoteliéři rovněž nesouhlasí s tvrzením předsedy představenstva OSA Romana Strejčka, že sazby v Česku patří k nejnižším v Evropě. „Již v režimu maximálního limitu 90 korun jsou sazby naopak jedny z nejvyšších v EU, navíc v porovnání s reálným ekonomickým přínosem užití děl a výkony služeb stravování a ubytování v ČR jsou požadované odměny zcela nepřiměřené,“ tvrdí asociace.
- OSA zastupuje majitele autorských práv k hudebním dílům
- Svaz založili sami autoři v říjnu 1919
- V současné podobě funguje OSA od roku 1996, o pět let později získal svaz statut kolektivního správce.
- K 31. prosinci 2015 zastupoval 8819 domácích nositelů práv a statisíce nositelů autorských práv z celého světa.
- Loni svazu vzrostly příjmy na 915 milionů korun. Byla to nejvyšší částka za dobu existence této organizace.
- Rekordních bylo i 501 milionů korun, které OSA v roce 2015 rozdělila mezi české autory a nakladatele.
OSA také zvažuje, že po paměťových kartách začne vybírat poplatky za každý prodaný chytrý telefon. Důvodem podle svazu je, že i na mobilech se přehrává nelegálně pořízená hudba. „Když si koupíte CD, přehrajete si svoje oblíbené písničky do počítače, počítač si sesynchronizujete s telefonem. Nový poplatek má být náhradní odměna právě za tuto možnost pořízení kopie,“ popsal Roman Strejček.
Podle něj na poplatcích z užívání hudby participuje společnost: „Například finance, které vybereme od provozovatelů restaurací nebo pořadatelů koncertů, se nějakým způsobem promítnou do cen vstupenek, nápojů a jídla.“
Šéf pirátů Ivan Bartoš ovšem označil zvyšování poplatků ze strany OSA za amorální: „Některé poplatky, které vybírá nejen OSA – je to třeba i INTERGRAM – jsou neopodstatněné. Je to na úkor všech občanů, kteří ta média takto vůbec nevyužívají.“ Podle Bartoše je proto nutná reforma autorského zákona.
OSA loni vzrostly příjmy na 915 milionů korun, což byla nejvyšší částka za dobu existence svazu. Na provoz organizace šlo 135 milionů korun, nejméně za posledních sedm let. „V minulých letech se do hospodaření promítaly investice do informačních technologií. Ty nám nyní umožnily redukci zaměstnanců z 220 na přibližně 150,“ vysvětlil snížení nákladů na provoz Strejček. OSA si z vybraných poplatků ponechává v průměru necelých 15 procent na pokrytí nákladů.
- DILIA (divadelní a literární agentura) zastupuje autory děl literárních, dramatických, hudebně dramatických, choreografických a pantomimických, dále autory scénické hudby zvlášť vytvořené pro užití v díle dramatickém, choreografickém a pantomimickém a dále dabingové režiséry.
- INTERGRAM zastupuje výkonné umělce, tj. hudebníky, zpěváky, tanečníky atd. a výrobce zvukových a zvukově obrazových záznamů.
- OOA-S (Ochranná organizace autorská – Sdružení autorů děl výtvarného umění, architektury a obrazové složky audiovizuálních děl) zastupuje autory výtvarných děl, tj. děl malířských, grafických, sochařských, fotografických a děl vyjádřených postupem obdobným fotografii, děl architektonických, včetně děl urbanistických a dále výtvarné autory obrazové složky audiovizuálních děl, tj. kameramany, architekty, scénografy a ostatní výtvarníky audiovizuálních děl.
- GESTOR zastupuje autory výtvarných děl při výkonu jejich práva na odměnu při opětném prodeji originálu díla uměleckého.
- OAZA (Ochranná asociace zvukařů – autorů) zastupuje mistry zvuku.