Praha – Ředitelství silnic a dálnic testuje nový způsob odhalování přetížených kamionů. Tzv. dynamické váhy během několika vteřin zkontrolují auto a řidič kvůli tomu ani nemusí zastavovat. Jeden přetížený kamion poškodí silnici stejně, jako když po ní projede dvacet tisíc osobních vozů.
ŘSD testuje dynamické váhy. Přetížené kamiony umí odhalit ve velkém
Až dosud museli celníci zvážit desítky aut, než našli jeden přetížený kamion. Taková forma kontroly je časově náročná a málo účinná. Mělo by se to ale změnit – nová technologie kombinující kamery na mýtných branách a speciální čidla v silnici totiž zkontroluje váhu všech aut, která pod mýtnými branami projedou. Přetížený vůz tak okamžitě odhalí.
„Mýtná brána by mohla okamžitě do vozidel celníků ohlásit: 'Pozor, jede vám tam kamion, který je výrazně přetížen a který nám tady ničí komunikace,'“ vysvětluje ředitel odboru elektronického mýta ŘSD Václav Nestrašil.
Za osm měsíců pilotního provozu na jedné z mýtných bran nedaleko Brna projelo dynamickou kontrolou přes 400 tisíc kamionů. Na pokutách za přetížené nápravy by díky tomu ŘSD vybralo 24 milionů. Pro srovnání – pořízení jedné dynamické váhy vyjde zhruba na pět milionů korun. „Vyhodnotili jsme statistiky provozu té vysokorychlostní váhy. A vyšlo nám, že v horizontu čtvrt roku by se ty náklady vrátily,“ dodává Nestrašil.
Právě zavedení dynamických vah, díky kterým bude možné udělovat pokuty mnohem častěji, by mohlo dopravce přinutit, aby auta nepřetěžovali. Škody, jež tím způsobí, rozhodně nejsou zanedbatelné – za opravu vyježděných kolejí a výtluků stát zaplatí asi půl miliardy ročně.
„Co se týče zavedení po technické stránce, já to vidím na tři až čtyři měsíce. Ale musí tomu předejít politické rozhodnutí o zavedení těchto vah,“ říká Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch, která tuzemský mýtný systém provozuje. Jinými slovy – se zavedením dynamických vah musí souhlasit ministerstvo dopravy. Nově už o tom bude rozhodovat ministr Antonín Prachař (ANO), který do čela resortu nastoupil koncem ledna.