V areálu Smíchovského nádraží vzniká jeden z největších developerských projektů za poslední roky – Smíchov City. Za projektem stojí společnost miliardáře Luďka Sekyry. Jeho Sekyra Group stamilionové pozemky pro svoji výstavbu postupně vykupuje od státních Českých drah. Reportéři ČT už před necelým rokem upozornili na to, že jejich cena je podezřele nízká. A právě transakci se státními pozemky nyní prošetřuje policie. Dráhy je prodaly bez soutěže na základě sporných posudků. Nyní se podle stejného klíče chystá prodej dalších částí rozsáhlého areálu. Tématu se věnovali Jana Neumannová a Michael Fiala.
Reportéři ČT: České dráhy prodaly developerovi pozemky podezřele levně, o transakci se zajímá policie
„České dráhy se zbavují svého majetku výrazně pod cenou v době, kdy mají dluhy, potřebují každou korunu,“ nechápe senátor Václav Láska (SEN 21). „Zadání vůči Českým drahám z mé strany je jednoznačné: Pokusit se vyjednat co nejvýhodnější podmínky do budoucna,“ přizvukuje ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Nová čtvrť na dvaceti hektarech za dvacet miliard korun vyrůstá v Praze na Smíchově. Hotová má být za deset let. Developer pozemky postupně kupuje od státních Českých drah, dosud jich pořídil čtvrtinu. Už loni Reportéři ČT upozornili na podmínky, za kterých společnost pozemky koupila.
Ztráta ve stamilionech?
Realitní makléř Otakar Schuma tehdy odhadl, že České dráhy přišly až o 600 milionů korun. Šéf české pobočky organizace Transparency International Petr Leyer se nechal slyšet, že podle něj jde o vážné podezření z porušení povinnosti při správě cizího majetku. Anderle ze Sekyra Group ale oponoval, že firma pozemky kupuje za tržní cenu.
Po odvysílání reportáže se na orgány činné v trestním řízení s trestním oznámením obrátila výše zmíněná Transparency International (TI). „České dráhy už podle mých informací policie kontaktovala,“ říká ministr Kupka.
Jaké je pozadí obchodu, který dnes prověřuje policie? Smlouva o společném podniku Sekyra Group a Českých drah byla podepsána za éry ředitele Josefa Bazaly. Ten musel ze svých vrcholných funkcí po zhruba pěti letech odejít kvůli špatným ekonomickým výsledkům. Jedna ze smluv, které po něm zůstaly, je právě smlouva s developerem Luďkem Sekyrou.
„Už od počátku bylo možné, že všechny pozemky v dané lokalitě může koupit pouze Sekyra Group,“ přibližuje ředitel TI Leyer. Společný podnik tak Českým dráhám umožnil vyhnout se veřejné soutěži na prodej pozemků. Sekyra Group je tak získala, aniž by musela soupeřit s konkurencí o jejich cenu. A podmínky, za jakých soukromá firma tyto pozemky od státních drah získala, jsou pozoruhodné.
„Cena byla určená znaleckým posudkem a ten posudek byl následně verifikován zase znaleckým ústavem,“ řekl už dříve výkonný ředitel Sekyra Group Anderle. Cena, za kterou České dráhy prodaly pozemky, je známá z kupní smlouvy. Je to sedm a půl tisíce korun za čtvereční metr. Jak k ní znalec došel, není možné zjistit. Všechny důležité pasáže dokumentu jsou totiž začerněné. České dráhy to vysvětlují zachováním obchodního tajemství.
„Na Smíchově se pozemky takhle levně zkrátka neprodávají. Cena za metr čtvereční je podle mého názoru značně podhodnocená, minimálně o dvě třetiny nižší, než by měla být,“ domnívá se realitní makléř David Pátek. Jiní developeři ve stejné oblasti pozemky nakupovali například za 16 tisíc korun na metr čtvereční.
Výsledky auditu jsou jasné
Po odvysílání loňských Reportérů ČT České dráhy zadaly audit, který měl obchod prověřit. Podle něj pro státní dráhy není obchod výhodný.
Auditoři dospěli k závěru, že práva a povinnosti Českých drah a Sekyra Group při převodu pozemků jsou nevyvážené. Developer má právo koupit pozemky drah, kdy bude chtít, zatímco dráhy mají pouze povinnost jí tyto pozemky prodat. Sekyra Group totiž nekoupila všechny naráz, ale postupně – a to tehdy, když se sama rozhodne, že právě teď se jí hodí koupit další kus území.
Smlouvy jsou napsané tak, že v každém takovém případě České dráhy musí skupině pozemky prodat bez soutěže za cenu podle posudku. I toto zkoumali auditoři. Stanovení ceny pozemků je podle auditorů pro České dráhy nevýhodné. Je nejednoznačné a komplikované.
„Byl realizován interní audit a proběhne také nezávislé expertní posouzení způsobu ocenění pozemků. Závěry budou sloužit jako interní podklad k dalšímu rozhodování orgánů akciové společnosti,“ vzkázala mluvčí ČD Vanda Rajnochová.
Prodej pozemků Českých drah developeru Luďku Sekyrovi zatím probíhá podle dvou smluv z konce roku 2019. Za České dráhy je podepsal tehdejší předseda jejich představenstva a generální ředitel Václav Nebeský. „Před prodejem pozemků v roce 2019 se České dráhy snažily upravit původní smluvní vztahy s developerem a vyjednat s ním vyváženější podmínky ve prospěch Českých drah. To se podařilo, a to včetně vylepšení právní pozice ČD v projektu a pro ČD výhodnějšího způsobu stanovení kupní ceny pozemků,“ věří bývalý šéf drah Nebeský.
Už je jasné, že prodej prověřuje policie. Ztráta, kterou České dráhy při prodeji pozemků pro projekt kanceláří a bytů na pražském Smíchově utrpěly, přitom nemusí být konečná. Zbývají totiž ještě tři čtvrtiny pozemků, které dosud patří Českým dráhám a developer Luděk Sekyra je potřebuje, aby mohl Smíchov City dokončit.
Klíčové pasáže smluv zakrývá černá barva
Klíčová je nyní cena, za niž dráhy zbývající pozemky developerovi prodají. Podle mluvčí Rajnochové o dalším postupu ještě rozhodnuto není. Pokud by se dráhám nepodařilo prodat zbývající pozemky výhodněji, mohly by nakonec tratit i celé miliardy korun. V roce 2019 prodávaly ČD první část pozemků na Smíchově bez soutěže a cena byla nízká. Podle stejných smluv se přitom mají prodávat i zbývající pozemky. Uplynulo ale dva a půl roku a ceny pozemků se dál zvýšily – podle makléře Schumy za tuto dobu až o čtvrtinu.
Zda budou dráhy zbývající pozemky prodávat výhodněji, není jasné – pasáže týkající se cen jsou ve zveřejněné smlouvě začerněné. Na otázky, za kolik bude kupovat, neodpověděla Reportérům ČT ani Sekyra Group.
„Loni odvysílaná reportáž v pořadu Reportéři ČT obsahovala řadu nepřesností, skutečnosti byly prezentovány věcně nesprávně a srovnávalo se nesrovnatelné. Věřím proto, že pochopíte mé rozhodnutí, že tentokrát v reportáži nebude za společnost Sekyra Group nikdo vystupovat a zaslané dotazy ponecháme bez odpovědi,“ vzkázal Anderle.
ČD přitom potřebují vyjednat výhodnější podmínky obchodu – hospodaření dopravce předloni skončilo se ztrátou čtyř miliardy korun, loni tržby poškodila pandemie a drahé energie. Loňské výsledky by dráhy měly zveřejnit tento čtvrtek.