R4 v superkoncepci není, obcím chybí

Mirotice (Písecko) – Starostové obcí ležících u pražsko-strakonické silnice I/4  volají po dostavbě rychlostní silnice R4. Upozorňují především na nebezpečný úsek mezi Milínem a obcí Radobytce. Ministerstvo dopravy ale tento úsek do takzvané nové superkoncepce rozvoje silniční sítě v Česku vůbec nezahrnulo, v příštích letech tak nové úseky R4 vzniknout nemají.

Ve srovnání s některými jinými vysokorychlostními komunikacemi by dostavba rychlostní silnice R4 nejspíš byla hračkou – jsou vypracované projekty, posudky, vydána jsou i stavební povolení. Vše je ale k ničemu. Zkapacitnění 37 kilometrů silnice mezi Dubencem a Radobytcemi, po které se jezdí z Prahy nejen na Šumavu, ale také do Českých Budějovic, odkládá jedna vláda za druhou. Ta nynější ji odložila až do příštího desetiletí. Dostavba je přitom podle starostů velmi důležitá – obce se nemůžou rozvíjet, trápí je hustá a hlavně nebezpečná doprava. „Dochází zde k zácpám a myslím si, že to neobtěžuje jen občany tohoto regionu, ale i ty, kteří využívají turistického ruchu,“ shrnul starosta Příbrami Josef Řihák.

Lidé by se přitom spokojili jenom s částí tahu – podle jihočeských obcí by stačilo dostavět rychlostní silnici za křižovatku s další státní silnicí u Let. Na ní už se stala řada tragických nehod.

Reportáž Kristiny Vrkočové a Ivany Šmelové (zdroj: ČT24)

Chtějí R4 kraje?

Ministerstvo dopravy ale zaštítilo své rozhodnutí nezařadit R4 do tzv. superkoncepce i faktem, že dostavbu rychlostní silnice nepovažuje za zásadní Středočeský ani Jihočeský kraj, kudy má tah vést. „Ani z jednoho z krajů nezazněl požadavek že R4 by měla být prioritou,“ podotkl mluvčí úřadu Jakub Ptačinský.

Ze samotných krajských úřadů ale zní opačné hlasy. „R4 jsme určitě podporovali,“ sdělil středočeský radní Robin Povšík.

Další PPP projekt

Starostové teď projednávají možnost zařazení R4 do projektu PPP - tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru. „Jsem přesvědčen, že možné by to bylo, ale musíme prostě prostudovat, zda by z mýtného vybral soukromý realizátor dostatek prostředků,“ uvedl starosta Písku Ondřej Veselý.

Ministerstvo se takové variantě nebrání. Souhlasit ale zřejmě bude pouze v případě, že projekt bude zcela samofinancovatelný - bez účasti státního rozpočtu. Kraje, obce ale i občanská sdružení teď mají půl roku na to, aby se k superkoncepci ministerstva dopravy vyjádřily.

Načítání...