Přepravci balíků očekávají rekordní sezonu. V předvánočním období musí denně zpracovat statisíce zásilek. Letos je zřejmý nárůst zájmu o doručení do výdejních boxů. Ty jsou často přeplněné a některé společnosti začaly zkracovat dobu uložení. Přepravci také doporučují objednat zboží co nejdříve, pokud chtějí mít lidé jistotu, že ho dostanou do Štědrého dne.
Přepravci mají před Vánoci napilno. Doporučují objednávat včas
Kurýr DPD Dominik Rada rozveze teď před Vánoci přes pět set balíků za jediný den. Mimo sezonu je to o polovinu méně. „Nápor začal v polovině listopadu,“ přiblížil. Zásilky rozváží i do výdejních boxů, které jsou čím dál populárnější.
Právě obliba boxů ale může za to, že část přepravců nebo e-shopů v nich v předvánočním období zkracuje úložní dobu. Lidé by si ji vždy měli zkontrolovat v SMS nebo v e-mailu. Stát se může i to, že box je plný. Přepravce v takovém případě balík odveze na výdejní místo v okolí.
Za nárůstem zásilek stojí i listopadové slevové akce. „Sezona nám začala asi o čtrnáct dní dříve. Překonali jsme rekordy z minulého roku, kdy jsme v minulém týdnu přepravili milion zásilek. Rekord minulého roku bylo 880 tisíc,“ poznamenala mluvčí Zásilkovny Tereza Vyhnanovská.
Zpracování objednávky může trvat i několik dní
Napilno mají v depech i další přepravci balíků. Třeba Česká pošta ale nepočítá s tím, že by překonala rekordní covidové roky. „Vrchol letošní sezony očekáváme v následujícím týdnu. Lidé dostávají listopadové výplaty, takže určitě ještě budou nakupovat,“ míní mluvčí České pošty Matyáš Vitík.
Kdo chce dostat dárky do Štědrého dne, musí zboží objednat včas. Zpracování objednávky může e-shopu trvat i několik dní. Do ruky přepravcům se balíky musí dostat nejpozději mezi 19. a 20. prosincem. Dobré je objednat poslední dárky několik dní před tímto termínem. Rozvážet k lidem nebo na výdejní místa je kurýři budou i 23. prosince.
Část dep bude otevřena i na Štědrý den do dvanácti hodin, stejně jako některá výdejní místa. Informace o přesných otevíracích dobách uvádí přepravci na svých webových stránkách. Výdejní boxy jsou k dispozici nepřetržitě.
Pozor na podvodníky
Na místě je ostražitost před podvodníky, kteří se vydávají za balíkové přepravce. Nejčastěji se tak děje na inzertních serverech. Redaktorka ČT zkusila na dvě bazarové platformy vložit inzerát, ve kterém prodávala fotoaparát. Jedna ze zájemkyň jej chtěla zaslat zásilkou – a to přes odkaz, který vedl na stránku podobnou webu zásilkové společnosti. Kupující slíbila, že přepravu i zboží zaplatí a po redaktorce chtěla, aby se přes kurýra přihlásila do internetového bankovnictví. Doména však nepatřila bance.
Podobných zpráv redaktorka ČT dostala za čtyři hodiny od zveřejnění inzerátu šest. Čtyři zájemci jí poslali odkazy na weby podobné stránkám kurýrních služeb, jejich adresa se ale od pravých platforem lišila. Odborníci proto doporučují vždy zkontrolovat adresu stránky, na které se uživatel nachází.
Kontakt s podvodníkem na internetu i přes telefon je vhodné nahlásit. „V těchto případech to spíše doporučujeme nahlásit té platformě, na které se například vyskytují různé inzeráty. A je dobré to nahlásit i České obchodní inspekci,“ radí mluvčí Policie ČR Jakub Vinčálek.
Před podvody varují i samotné přepravní společnosti. Kromě falešných stránek se setkávají také s podvodnými SMS, telefonáty nebo nevyžádanými balíky. Zásilky, které si lidé neobjednali, se dají odhalit kontrolou unikátního čísla balíku. „Můžete si to ověřit na webu, v aplikaci či na zákaznickém servisu,“ ujasnil ředitel české pobočky GLS Pavel Včela. Případnou škodu má oběť oznámit na policii.