Před nehodou ve Studénce pracovala na mostě ještě třetí firma

Ostrava - V péči nemocnic je čtvrtý den po tragické havárii vlaku ve Studénce ještě 22 lidí. Cestující z vlaku nebudou muset za pobyt v nemocnici platit, regulační poplatky za ně uhradí kraj. Vyšetřování příčin nehody stále pokračuje, televize Nova dnes uvedla, že na stavbě pracovala zřejmě ještě třetí firma, o které se dosud nevědělo. Podle informací České televize je nejpravděpodobnějším důvodem špatná mostní konstrukce.

Při neštěstí bylo zraněno sedm desítek lidí, čtrnáct z nich se ještě zotavuje ve Fakultní nemocnici v Ostravě, po třech pacientech má novojičínská a ostravská městská nemocnice, která dnes přijala jednoho zraněného z Nového Jičína, který chtěl být blíž své rodině.

O jednoho pacienta pečují lékaři ve Frýdku-Místku a v olomoucké fakultní nemocnici. „Je to beze změny, stabilizovaný stav, je při vědomí, dýchá bez pomocí přístrojů,“ informoval mluvčí olomoucké nemocnice Egon Havrlant. Hranickou nemocnici dnes opustil poslední ze tří pacientů.

O život mladíka ale stále bojují lékaři v novojičínské nemocnici. Ve velmi vážném stavu jsou i tři lidé v ostravské fakultní nemocnici, mezi nimi i devítiletá holčička.

Cestující nebudou muset platit regulační poplatky po dobu ošetření, uhradí je za ně kraj. Podle mluvčího Tomáše Cikrta něco takového není rozhodně v rozporu se zákonem. „Je jedno, kdo poplatky uhradí, ale zaplaceny být musí,“ uvedl, „pokud to kraj za někoho zaplatí a je to v rámci krizového řízení, je to naprosto v pořádku.“

Pozustalí, zranění, nebo každý, komu při nehodě vznikla jakákoli materiální škoda, může od podnělka zažádat o odškodnění. Na České dráhy se prostřednictvím speciální linky 9722 111 11 zatím obrátilo asi padesát lidí. Odškodnění dostanou příbuzní po obětech pátečního neštěstí a také ti, kteří utrpěli zranění. Dráhy zároveň uhradí náklady spojené s léčením, bolestné i materiální škody.

Pracovali na stavbě tři firmy?

Vyšetřování páteční tragédie odhalilo, že na opravě mostu před nehodou pracovala - kromě společností ODS - Dopravní stavby Ostrava a Bögl & Krýsl ještě třetí stavební firma: ostravská firma Katanreb. Informaci přinesla televize Nova. Zaměstnanec této firmy při zřícení konstrukce přišel o nohu. Majitel firmy tvrdí, že jeho dělníci na stavbě dělali jen podřadné práce, které se statikou mostu nesouvisely.

Novojičínská policie informace o třetí firmě, která by na mostě pracovala, nepotvrdila. Uvedla jen, že při nehodě byli skutečně zraněni i stavební dělníci. Zranění ale utržili i pracovníci firmy Bögl & Krýsl, která měla na starosti dodání kovové konstrukce. V souvislosti se třetí firmou se objevují i spekulace, že na stavbě se podíleli nelegální dělníci z ciziny.

Konstrukci mostu zřejmě podpíralo méně pilířů než je běžné

Co bylo příčinou tragédie, se vyšetřuje. „Stále se domníváme, že statická konstrukce, která podpírala most, nebyla v pořádku,“ uvádí zatím nejpravděpodobnější verzi vyšetřovatel Jiří Jícha. Podle informací České televize podpíralo mnohatunový kolos výrazně míň pilířů, než je jinde běžné.

Špatnou statiku pokládají vyšetřovatelé nyní za nejpravděpodobnější příčinu. Zabývají se ale i možnostmi, že neštěstí zavinila technická závada nebo selhání některého z pracovníků stavby.

Vydáno pod