Podle kritiků vychází změny v pražské MHD z chybných předpokladů

Praha - Připravované změny pražských autobusových linek údajně zhorší přepravu cestujících v hlavním městě. Upozornila na to firma Centrální dispečink autobusové přepravy (CDAP), která kritizuje zejména změny linek v Praze 4, 11 a 12. Změny plánuje Regionální organizátor Pražské integrované dopravy (ROPID). Podle CDAP je však chybně použitá myšlenka takzvaných páteřních linek, což prý povede k plýtvání penězi z pražského rozpočtu, informoval majitel CDAP Tomáš Janda.

ROPID chce provést změny na autobusových linkách ve snaze zpřehlednit a zjednodušit síť MHD a zkrátit intervaly na páteřních linkách. Spojení Prahy 4 a Prahy 5 by mělo zlepšit prodloužení linky 170 z Jižního města, která se ale má vyhnout mimo jiné zastávkám Kačerov, Nemocnice Krč, Novodvorská a Vavřenova. Posílit by se například měla linka 139 a prodloužit linka 157 z Kačerova, obě na Želivského. Navrhované změny s sebou ale nesou odklon a zkrácení mnoha jiných linek. Úplně zrušit se mají linky 117, 118, 171, 182, 192, 194, 197, 199, 203, 205, 212, 238, 260 a 272.

S připravovanými změnami přišel ROPID v září

S chystanými změnami zastávek či autobusových linek zejména v Praze 4, 11 a 12 přišel ROPID v září. Původně mělo ke změnám dojít 14. prosince, poslední termín byl podle dřívějšího vyjádření mluvčího firmy ROPID Filipa Drápala stanoven na březen 2009.

Podle CDAP návrh vychází z chybných předpokladů, že členité přepravní toky cestujících v autobusové dopravě, která má spíše doplňkovou funkci, se dají usměrnit do několika páteřních kanálů. „Problém je v tom, že se k věci přistupuje velice neodborně,“ řekl Janda.

Tím, že se zruší mnohá méně frekventovaná, ale přitom využívaná a dlouhodobě zavedená spojení, budou prý stovky až tisíce cestujících nuceny přestupovat. „Návrh podřizuje jediné myšlence vše ostatní a nebere ohledy na míru a celkové dopady na cestující,“ poznamenal Janda.

V řadě oblastí dojde k omezení přepravní nabídky 

Změny údajně způsobují celkové zhoršení nebo rušení přepravních vztahů, často tradičních a letitých. V řadě oblastí se přepravní nabídka omezí, což se například v ranní špičce týká celých Modřan, Lhotky, Novodvorské, Kamýku, Krče a Hostivaře. Naopak se neúměrně posílí spoje v málo využívaných či dnes neexistujících úsecích.

Odložit plánované změny chce městská část Praha 4 

O odložení plánovaných změn v MHD požádala ROPID v druhém listopadovém týdnu městská část Praha 4. Podle dřívějšího vyjádření zástupce starosty Prahy 4 Martina Hudce se místnímu zastupitelstvu koncepce páteřních linek autobusů protínajících celé město v pravidelných intervalech zamlouvá. S firmou ROPID ale diskutovalo například o dostupnosti sídliště Novodvorská. Požádalo ji o vypracování vytíženosti linek mezi Lhotkou a stanicí Jílovská.

Podle Hudce systém přestává fungovat v případě, že se například autobusy linky 198 zablokují na Barrandovském mostě nebo kdekoliv jinde v nějaké zácpě.

S připomínkami ke změnám se občané mohou obracet na zastupitele své městské části, firmu ROPID či zástupce Magistrátu hlavního města Prahy.