Praha – Řada měst a obcí uvažuje o tom, že zruší radary na měření rychlosti. Podle starostů neplní svůj účel. Měřený úsek totiž musí být označen, jinde naměřené údaje nelze použít jako důkaz, že řidič spáchal přestupek. V označených úsecích je bezpečno, protože řidiči před značkou zpomalí, jinde ale ne. Pro radnice navíc dříve byly peníze z pokut vítaným zdrojem příjmů. Nyní ale tvrdí, že o peníze jim vůbec nejde.
Obecních radarů asi ubude, podle radnic jsou zbytečné
Obecních radarů se řidiči bojí, pravidla však nedodržují
Především menší města, která mají jen jeden radar, považují povinnost umístit u měření značku za nesmysl. Zatímco v měřeném úseku jezdí řidiči tak, že se k limitu ani nepřiblíží, za značkou viditelně zrychlují bez ohledu na pravidla.
Bez cedulí si přitom řidiči nemohli být jisti, kde strážníci měří. „Řidiči, kteří vědí, že tam značka není, jezdí podle svého a jezdí rychle,“ shrnul místostarosta severočeského Cvikova Jaroslav Švehla. Ve městě dříve strážníci při měření obecním radarem pokutovali i desítky řidičů každý den.
Informační radary – vyhozené peníze
Některé chudší obce se rozhodly apelovat na morálku řidičů a pořídily pouze informační radary, které ukazují, jakou rychlostí auto v obci jede. Například v Olešnici nebo Velkém Beranově, kudy vede hlavní tah z Jihlavy na Pelhřimov, ale příliš mnoho morálních řidičů zřejmě není. Často projíždějí obcemi třeba 70kilometrovou rychlostí, pokus alespoň se přiblížit požadované padesátce vykoná málokdo.
Auta přitom projíždějí zástavbou, přes silnici musí přecházet lidé. „Ze začátku to plnilo efekt, proč se to zřídilo – víc než teď,“ povzdychl si nad marným nákupem informačních radarů starosta Velkého Beranova Jaroslav Kokejl. Řidiči na Vysočině si nic nedělají ani z figuríny policisty, která město také zdobí. Jediným řešením zklidnění dopravy je podle starostů častější namátkové měření rychlosti a pokutování řidičů.
Snadné to nemají ani ve velkých městech
Ve velkých městech jsou radary běžným způsobem boje s řidiči, kteří přestupují zákon, ani zde však nemají úřady snadnou pozici. V Českých Budějovicích jsou radary na dvou frekventovaných křižovatkách, kde byly čtvrt roku testovány. Přístroje zaznamenaly desetitisíce přestupků – překročení rychlosti i průjezdy na červenou.
Když se magistrát rozhodl umístit radary na všechny významné křižovatky, postavil se mu Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Tendr na dodavatele radarů byl prý nezákonný. Vedení města se rozhodlo, že další výběrové řízení už neuspořádá. Uvítala to především opozice. „Není vhodné, aby město zastřešovalo podnikatelské záměry privátních subjektů,“ řekl zastupitel Miroslav Joch. Měřit tak nadále budou pouze strážníci, kteří s radary jezdí po městě.