Stát opět nabízí dotace na pořízení elektromobilů a dalších aut s alternativním pohonem. Obce a kraje si rozdělí až sto milionů korun. Na českých silnicích zatím letos přibylo 234 elektromobilů, což je víc než za celý loňský rok. Jde ale pořád jen o desetinu procenta ze všech nově registrovaných vozidel.
Obce a kraje dostanou sto milionů na elektromobily. Z dotací mohou pořídit i hybridy
Místo 220 tisíc jako dříve stát nově nabídne na elektromobily 250 tisíc. Oproti první vlně dotací bude podporovat také auta s plně hybridním pohonem. „Mají velmi srovnatelné, nebo dokonce lepší emise těch znečišťujících látek jako CNG vozy,“ říká k tomu ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).
Osmdesát procent dotací by mělo jít na elektromobily a plug-in hybridy a zbylých dvacet procent na auta s pohonem na CNG a vozy s plně hybridním pohonem, upřesnil ministr. Novinkou letošní výzvy je třeba také zvýhodněná půjčka, kterou lze nově s dotací zkombinovat.
Český zákazník s nákupem elektromobilu stále váhá, myslí si tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný. „Ta vozidla se začnou objevovat na obcích, což je určitě dobře, budou s nimi zkušenosti, a to by mělo přispět do celkového efektu prodejů těchto vozidel,“ dodal Pokorný.
Elektromobily využívají třeba v Praze 4, kde dvěma takovými auty rozvážejí obědy seniorům. „Jezdíme barák od baráku, nikomu nečoudíme pod oknem, takže vynikající zkušenosti. Dojezdová vzdálenost je kolem 130 kilometrů,“ říká Milan Hladík, který má v tamním ústavu sociálních služeb na starosti autodopravu.
Elektromobil jim vydrží v provozu i dva dny, energii doplňují přes noc v garážích. „Máme značný počet dieselových aut a ta trpí při tom provozu, který máme. Takže počítáme určitě s dalším rozšiřováním, i jak se budou vyvíjet nové technologie a ta auta budou mít ještě lepší dojezd,“ dodává ředitel ústavu Jan Schneider.
Ministerstvo dříve zvažovalo i dotace pro občany. Teď ale věří, že s bonusy přijdou samy automobilky. „My na toto počkáme, protože to jsou peníze daňových poplatníků, které dotačně rozdáváme. Chceme přenést významnou část toho závazku na výrobce, protože si s tím budou muset poradit,“ podotýká ministr Brabec.
Aby splnily emisní limity, měla by mít čtvrtina produkce automobilek nejpozději v roce 2025 alternativní pohon.