Děčín – Děčínský přivaděč k dálnici D8 je dosud nejblíže vzniku. Pracovní komise vytvořená ministerstvy dopravy a životního prostředí vytyčila kompromisní trasu, která zohledňuje dosavadní připomínky obcí i ochránců přírody. Obyvatelé byli nespokojeni s vedením důležité silnice zastavěnými oblastmi a také s plánovaným nahrazením oblíbené železniční trati. Ekologové zase měli výhrady k narušení chráněné oblasti v údolí u Jílového a Libouchce.
Kompromisní varianta děčínského přivaděče je na světě
Podle Ivana Vepřeka, náměstka děčínského primátora, nejnovější návrh počítá s tím, že v místě tzv. Mototechny by silnice vstoupila do masivu Pastýřské stěny, kterou by byl proražený asi kilometr dlouhý tunel. Ten by navazoval na most, který by překonal Teplickou silnici a Jílovský potok. Silnice by pak až k dálnici většinou kopírovala trasu současné železnice, což je území již zasažené člověkem, a nevyskytují se zde tedy vzácné biotopy.
Tato varianta by stála asi 3,3 miliardy korun, o miliardu více než ta, která by vedla celá po železniční trati a o miliardu méně než trasa, která by celá vedla tunely. Vepřek ovšem upozornil, že dokončení stavby nelze očekávat dříve než za 20 let. Nejprve je třeba vypracovat projekt, stavbu posoudit a vyřešit další administrativní záležitosti.
Kudy přivaděč postavit, se Ředitelství silnic a dálnic snaží vyřešit dlouhou dobu. Současná silnice vede hustě zastavěnou oblastí a již svou kapacitou nestačí. Nový přivaděč musí vést údolím přes Jílové a Libouchec, které je součástí chráněné oblasti. V údolí je málo místa a navíc se zde vyskytují vzácné ekosystémy, které je třeba chránit.