Gustav Slamečka jednal s Němci o vysokorychlostní železnici

Praha - O možném propojení Prahy a Berlína vysokorychlostní železnicí dnes jednal ministr dopravy Gustav Slamečka s německým protějškem Peterem Ramsauerem. Podpis společného memoranda, které má záměr obou stran stvrdit, byl ale odložen. Podle Slamečky to není na německé straně zcela připravené. Obě strany se proto dohodly na dalších jednáních v dubnu či květnu, do poloviny roku by měla být dohoda na stole. O termínech výstavby nechtěl Slamečka hovořit, v minulosti se mluvilo o možném zprovoznění v letech 2018 až 2020.

Češi usilují o to, aby česká část vysokorychlostní tratě (VRT) byla zahrnuta do unijního programu dopravních priorit TEN-T. Tím by se zajistilo financování stavby z evropských fondů. V TEN-T je sice nyní trať z Balkánu přes Budapešť, Vídeň a Prahu do Drážďan, na českém území ale nemá parametry VRT, ačkoliv se jí říká koridor. Němci zase usilují o to, aby se do TEN-T dostalo spojení z Drážďan do Berlína a dále k baltskému moři. Podle Slamečky je důležité, aby se obě strany nyní dohodly především na základních parametrech nové trati.

První česká VRT se bude stavět takzvaně na zelené louce, což je rozdíl proti nynějším koridorům, které kopírují starou trasu. Podle předpokladů by vedla řadou tunelů, především v Českém středohoří a Krušných horách. Dobu jízdy z Prahy do Berlína má zkrátit z dnešních čtyř hodin a 40 minut na dvě hodiny, úsek Praha - Ústí nad Labem by měl vlak ujet za půl hodiny. V některých úsecích může být rychlost až 300 km/h, dnes je nejvyšší povolená rychlost na českých kolejích 160 km/h.