Volíte srdcem, nebo rozumem? zeptali se výzkumníci voličů před druhým kolem prezidentské volby. Voliči se jednoznačně hlásili k volbě rozumem, a to u Miloše Zemana i Jiřího Drahoše. V případě Jiřího Drahoše šlo však častěji o taktickou volbu, která měla hlavně zabránit tomu, aby se stal prezidentem opět Zeman. Nejdůležitější při rozhodování pak pro voliče byly informace z médií, naopak minimální vliv má podle průzkumu doporučení celebrit. Výzkum provedla agentura Kantar TNS pro ČT.
Drahoš jako volba proti Zemanovi. Oba tábory volily rozumem, na doporučení moc nedaly
Volba srdcem hrála při letošním hlasování o příštím prezidentovi menší roli. Hlásila se k ní jenom desetina voličů jak Miloše Zemana, tak Jiřího Drahoše. Drtivá většina naopak své kandidáty vybrala rozumem – u Zemana 85 procent, u Drahoše 86 procent.
Miloš Zeman má však mezi svými podporovateli více těch, kteří si jej přejí za prezidenta – 77 procent. Naproti tomu voliči Jiřího Drahoše jsou v podstatě rozděleni na dva téměř rovnocenné tábory, jedni jej volí, aby se stal prezidentem (52 procent), druzí si spíše nepřejí za prezidenta Miloše Zemana (47 procent).
Pokud jde o hodnocení, jak lidé vnímají oba kandidáty, Zeman je mezi voliči častěji než Drahoš brán jako silný kandidát a ochránce národních zájmů, dále také jako sociálně citlivý a uznávaný v zahraničí. Jeho protikandidát, Jiří Drahoš, je pak ve srovnání s ním lépe vnímán jako morální a sympatický kandidát a rovněž jako fyzicky odolnější.
Doporučení známých osobností na voliče příliš nefunguje
Průzkum také zjišťoval, co lidi ovlivňuje při rozhodnutí o volbě. Nejčastěji respondenti zmiňovali informace z médií a televizní diskuze.
Na doporučení ostatních ani na dění na sociálních sítcích zase příliš nedají. Doporučení a sociální sítě hrají významnější roli především u mladých lidí, zatímco ti starší dají spíše na postoje získané dlouhodobějším sledováním nebo dojmem.
Miloš Zeman se ukazuje být silnější v televizních debatách nebo získaném dojmu ze svého přechozího politického působení, zatímco voliči Jiřího Drahoše se soustřeďují na obecnější informace získané z médií, ale častěji dají také na doporučení.
I když se před volbami vždy píše o tom, které osobnosti podporují určitého kandidáta, role celebrit má na rozhodování jenom malý vliv. Celkem ho přiznalo 3,5 procenta lidí.
- Výzkum realizovala společnost Kantar TNS pro Českou televizi. Sběr posledních dat probíhal ve dnech 22. 1. až 25. 1. 2018 na základním vzorku 1500 respondentů. Vzorek odráží základní sociodemografické rozložení společnosti (pohlaví, věk, kraj, vzdělání, místo bydliště). Sběr probíhal telefonicky (CATI). Pro postoj k volbě (rozumem/srdcem, aby se stal prezidentem/aby se nestal protikandidát) činil vzorek 1060 respondentů, data pro vlivy na volbu vychází ze vzorku 1150 respondentů. Hodnocení kandidátů se zakládá na vzorku 1500 respondentů.
- Statistická odchylka se pohybuje od +/- 1,5 procentního bodu u postojů, které zastává 5 % respondentů, až +/- 3,3 procentní body u postojů, které zastává 50 % respondentů.