Praha – DMSky neboli dárcovské textové zprávy letos slaví desáté výročí svého fungování. Češi si na takovou formu podpory zvykli. Od roku 2004 poslali přes 16 milionů DMS zpráv, a přispěli tak na dobročinné účely víc než 430 milionů korun.
DMS zprávy pomáhají už deset let. Nejvíc jich Češi poslali při tsunami
Vůbec poprvé měli lidé možnost poslat dárcovskou textovou zprávu o Velikonocích v dubnu 2004, a to v průběhu charitativního večera Pomozte dětem v České televizi. Obsahovala dnes již dobře známou formuli „DMS KURE“.
„Předtím se během pořadu vlastně jenom přislíbilo, kolik určitý člověk dá, a pak museli jít na poštu a vyplnit složenku. Což bylo obtížné,“ vysvětluje výhody dárcovských zpráv Hana Šilhánová, ředitelka Nadace rozvoje občanské společnosti.
Opravdu ve velkém začali lidé DMS posílat hned několik měsíců poté – jako reakci na ničivou vlnu tsunami v jihovýchodní Asii na konci roku 2004. A model se osvědčil. 5. ledna 2005 dárci poslali 219 000 zpráv, což dosud představuje největší počet DMS zpráv v jediném dni.
Jak poslat DMS?
Je to jednoduché. Do textové zprávy v mobilním telefonu se napíše „DMS heslo“ (heslo se liší podle konkrétního projektu, který chce dárce podpořit). Zprávu je třeba potom odeslat jako běžnou esemesku na číslo 87 777.
Forma zprávy: DMS HESLO
Telefonní číslo: 87 777
Za celou dobu sbírky pro oblasti postižené vlnou tsunami se prostřednictvím DMS vybralo 50 milionů korun. Češi jsou ale solidární nejen při přírodních katastrofách. Pravidelně darují peníze i sbírce Světluška, která pomáhá nevidomým, již zmíněné akci Pomozte dětem a mnohým dalším projektům. Kompletní seznam 250 projektů a další informace o DMS zprávách najdete zde.
Přispěvatelé, kteří chtějí některý projekt podporovat pravidelně po malých částkách, mohou nyní využít i tzv. roční verzi dárcovské zprávy. Ta automaticky odesílá jednu DMS měsíčně vybranému projektu v průběhu jednoho roku.