Dálnice D8 má být podle premiéra hotová v roce 2016

Litoměřice – Dokončení dálnice D8 přes České středohoří je podle premiéra Sobotky prioritou jeho vlády. Dálnice by podle jeho slov měla být hotová do konce roku 2016. Sobotka to prohlásil po návštěvě místa, kde se na rozestavěnou dálnici před dvěma lety sesunul svah. Dálnice už se staví přes 20 let a na dokončení důležité komunikace čeká i sousední Sasko, ale hlavně obyvatelé obcí podél objízdné trasy – nedostavěný úsek totiž denně objíždí 20 tisíc aut.

Hlína a kamení zavalily dálnici u Litochovic po vydatných deštích předloni v červnu. Sesuv zavalil rozestavěný úsek dálnice v délce asi 200 metrů. První fáze sanace už skončila – dělníci během ní odtěžili desítky tisíc tun zeminy. Stavaři z ní postavili křižovatku o pár kilometrů dál, kde chybělo asi 200 tisíc kubíku zeminy.  

Druhá fáze sanace byl mohla začít v září – teprve se jí musí zabývat vláda: „Budou to dva návrhy na jednací řízení bez uveřejnění tak, aby se na základě poznatků mohlo pokračovat plynule ve výstavbě a mohlo se pokračovat v odstranění toho závalu,“ dodal Sobotka. Právě o druhé fázi dnes jednal premiér s ministrem dopravy Danem Ťokem a zástupci ŘSD.  

„Chceme, aby D8 byla v celé trase zprovozněna do konce příštího roku, takto bude vláda postupovat,“ řekl Sobotka. Dálnice D8 je podle premiéra klíčová i pro sousední Sasko. „Sasko má velký zájem, aby D8 byla zprovozněna, a já jsem potvrdil plán české vlády zprovoznit ji do konce příštího roku,“ doplnil Sobotka. 

Jenže poslední průzkumy ukázaly, že je geologicky nestabilní ještě další asi čtyřkilometrový úsek nad rozestavěnou dálnicí. ŘSD proto podle jejího generálního ředitele Jana Kroupy nechá místo posoudit. „Z pohledu nestability jsou mimo stavbu a zábory vidět plošné sesuvy. My máme strach, aby nešlo opět k nějakému hloubkovému sesuvu,“ uvedl Kroupa. Podle něj jde o úsek od mostu Dobkovičky po portál tunelu Prackovice. 

Dálnice D8 se staví už déle než 20 let (zdroj: ČT24)

Podle ministra Ťoka přispívá k nestabilitě i provoz lomu Dobkovičky. Ministerstvo dopravy proto bude hledat řešení s báňským úřadem a Ústeckým krajem. „Bavíme se o tom, že bychom minimálně chtěli utlumit těžbu nebo udělat nějaké kroky v tom povolení tak, aby se situace stabilizovala, aby další nebezpečí nehrozila,“ řekl Ťok.    

Na nevhodně vybranou trasu dálnice dlouhodobě upozorňovali ekologové ze sdružení Děti Země. Podle nich už v roce 2005, kdy se o budoucí dálnici jednalo, varovali geologové na riziko půdních sesuvů. Právě kvůli žalobám ekologů se stavba dvakrát úplně zastavila. 

Načítání...