Dálnice D1 – Bude někdy širší a bezpečnější?

Brno - D1 coby nejstarší a nejdelší dálnice v zemi před nedávnem oslavila 40 let od zahájení výstavby a třicet let od úplného dokončení. Nejvytíženější komunikace v zemi a zároveň jedna z nejnebezpečnějších vozovek však stále čeká na rozšíření do šesti pruhů a systém proměnného dopravního značení, který by dopravní situaci mezi Brnem a Prahou změnil k lepšímu.

Nejkritičtější úseky dálnice D1 se v průběhu let mění, mimo jiné v závislosti na stavebních uzávěrách. V současné chvíli je tak místem s největší nehodovostí úsek mezi 165. a 168. kilometrem u Devíti křížů, kde právě probíhá rozšíření nájezdního pruhu z odpočívadla. Policie zde jen za poslední měsíc řešila 48 dopravních nehod, které se neobešly bez zranění. Nejčastějšími příčinami nehod je nedodržení bezpečnostní vzdálenosti a rychlá jízda. Nájezd by měl být opravený do pátku.

Některé úseky dálnice D1 jsou však podle statistik nebezpečné pořád. „Z mého úhlu pohledu je pro řidiče velice kritickým místem křižovatka z Brna směrem na Kývalku, na Rosice, kde je stoupací pruh nesmyslně ukončen před křižovatkou, v místě, kde by ukončen být neměl,“ zmiňuje jeden z takových úseků Jaroslav Heinrich z Centra dopravního výzkumu.

Dalším problémem je předjíždění kamionů. V sousedním Německu, které je českým dálnicím často dáváno za příklad, je nespočet úseků, na nichž platí úplný zákaz předjíždění kamionů, nebo je alespoň v průběhu dne upravován proměnnými značkami. V Česku žádné takové omezení dosud zavedeno nebylo, a nehody zapříčiněné kamiony jsou tak stále na denním pořádku.

Paralelně s připravovaným rozšířením dálnice D1 na šest pruhů v úseku Kývalka – Holubice se připravuje výstavba rychlostní silnice R35 z Hradce Králové do Olomouce, která by měla „déjedničce“ výrazně ulevit a je velkou prioritou ministerstva dopravy. V současné chvíli se řeší poslední problém v podobě neschváleného územního plánu v Pardubickém kraji, který by však podle informací radního Jihomoravského kraje Jaroslava Pospíšila (ODS) měl být schválen do konce roku.

„Rozšíření D1 je v zásadě téměř připraveno a pokud budou peníze, mohlo by se začít stavět od roku 2011,“ informoval Heinrich a dodal, že je pro Česko zároveň velmi potřebná i připravovaná rychlostní komunikace R35. Termín 2011 je podle něj reálný, protože je vázán na spolufinancování ze zdrojů EU, které lze čerpat do roku 2013. Peníze prý ale zdaleka nejsou jediným problémem průtahů se zahájením modernizace: „Ve finále se vždycky ukáže, že jsou to právě ty dohady a nesmyslné blokování staveb různými iniciativami, ale někdy i nedbalá práce místních stavebních úřadů, které například povolí výstavbu rodinných domů de facto v ochranném hlukovém pásmu dálnice, což pochopitelně celý projekt zpožďuje.“

Nedostatek peněz však podle mluvčího Ministerstva dopravy ČR Karla Hanzelky bude pořád: „Stále je potřeba hledat finanční prostředky. V příštím roce činí rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury 88 miliard korun, což nejsou peníze komplet ze státního rozpočtu, ale jde i o peníze z evropských fondů, nebo o úvěry od Evropské investiční banky. Ty musíme rozdělit na opravu starých a výstavbu nových úseků, přičemž finance se týkají také železnice a vodních cest.“

  • Ilustrační foto autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/1/26/2563.jpg
  • Ilustrační foto autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/1/10/987.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Turek na pondělní jednání s Pavlem ze zdravotních důvodů nedorazí, oznámil Hrad

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na plánované jednání s prezidentem Petr Pavlem. V neděli pozdě odpoledne to oznámil Hrad s tím, že se Turek omluvil ze zdravotních důvodů. Dříve mluvčí Motoristů Barbora Šťastná uvedla, že poslanec podstupuje vyšetření a intenzivní medikaci.
16:49Aktualizovánopřed 23 mminutami

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
14:53Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 3 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 5 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 5 hhodinami

Od kufru až po rakev. Web se ztrátami a nálezy funguje deset let

Přes 180 tisíc předmětů se za deset let objevilo na webu eZtráty. Ke svým majitelům se jich vrátila zhruba polovina. Ty ostatní musí instituce tři roky uschovávat, a pokud se nikdo nepřihlásí, připadnou právě jim. V Praze část míří na charitu, některé se draží v aukcích. V hlavním městě ročně evidují až šest tisíc nálezů. Byly mezi nimi i kuriozity – umělý chrup, protéza, kánoe či rakev. Dominují však kufry, kočárky nebo přepravky na zvířata. Část věcí pochází z letiště. Hlásit se o ně mohou lidé na pracovišti v ulici Karolíny Světlé. Přes 560 institucí a firem po celém Česku je zároveň inzeruje na webu eZtráty.
před 10 hhodinami

Vojtěch chystá přesun miliard z VZP. Má to zajistit stabilitu menších pojišťoven

Jako první svůj krok po nástupu do funkce hodlá pravděpodobný budoucí ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) předložit návrh zákona, podle něhož se přesune osm miliard korun od Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) do menších pojišťoven. Dalším opatřením má být i takzvaná předsunutá platba. Tato přechodná pomoc má dle Vojtěcha odvrátit hrozící platební neschopnost některých menších zaměstnaneckých pojišťoven. Dosluhující šéf resortu se nechal slyšet, že pojišťovny rozhodně nebankrotují a zmínil „malování čertů na zeď“.
před 22 hhodinami

Babišovo oznámení o Agrofertu Bendu uklidnilo. Muselo to být těžké, míní Malá

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš ve čtvrtek večer oznámil, jak hodlá vyřešit střet zájmů – chce se doživotně vzdát holdingu Agrofert. Předsedu poslaneckého klubu ODS Marka Bendu prý oznámení uklidnilo. V Událostech, komentářích sdělil, že je rád, že se věci posouvají dopředu. Bude ale dle něj záležet také na samotné realizaci plánu. Podle předsedkyně poslaneckého klubu hnutí ANO zvolil Babiš „nadstandardní řešení“, které pro něj „muselo být velmi těžké“. „Splnil to, co voliči očekávali po volbách – že udělá všechno pro to, aby mohl být premiérem. A stálo mu zato i vzdát se firmy, kterou tak dlouho budoval,“ uvedla Malá. Debatou provázela Tereza Řezníčková.
včera v 13:45
Načítání...