Beton místo betonu. Bude z nové D1 opět tankodrom?

Praha – Rekonstrukce jednoho kilometru dálnice D1 vyjde podle propočtů Ředitelství silnic a dálnic v průměru na 150 milionů korun. Kdo by ale čekal, že staré cementobetonové desky, které z jízdy po zdejší hlavní tepně dělají neopakovatelný zážitek, nahradí hladký asfalt bez zbytečných spojů, mýlil by se. Staré desky pouze nahradí nové. Mezi odborníky to budí vášně.

Podle zmocněnce pro rekonstrukci dálnice D1 Jiřího Švorce má cementobetonový kryt dálnice samé výhody. Vydrží minimálně 30 let - v porovnání s asfalten tedy cca o 25 procent déle - a také náklady na údržbu cementobetonových desek jsou prý výrazně nižší. Důležitou roli při rozhodování v neposlední řadě hrála také intenzita dopravy na klíčové spojnici Čech a Moravy.

„Ze studie zpracované Centrem dopravního výzkumu, vyplývá, že od určitých intenzit – jedná se tam asi o 7 tisíc nákladních vozidel za 24 hodin – vychází jednoznačně výhodněji cementobetonový kryt. Na dálnici D1 máme intenzity, které se pohybují kolem 40 tisíc vozidel denně, z čehož zhruba 9 tisíc vozidel jsou vozidla nákladní. Takže tam rozhodování bylo poměrně jednoznačné,“ říká Švorc.

Životnost a cena jablkem sváru

Jenže jak tvrdí stavaři, argumenty ministerstva nejsou tak jednoznačné, jak se by se mohlo zdát. Například expert na silniční stavby ze stavební fakulty ČVUT František Luxemburk poukazuje na to, že ministerstvo dopravy veřejnosti poskytuje nesprávné informace o očekávané životnosti betonových desek. Údaje ministerstva podle něj dokonce odporují platným technickým normám.

Řez dálnicí D1
Zdroj: ČT24/Vojtěch Rejl

„Životnost cementobetonové a shodně i asfaltové vozovky je 25 let, a to v případě novostavby. V případě D1 jde o rekonstrukci. Vrstvy, které budou zůstávat, už za sebou mají přes 35 let provozu. Takže se dá předpokládat, že ta životnost bude ještě kratší než 25 let,“ upozornil. Řidiči si pak budou muset znovu zvykat na mezery a praskliny, které jízdu po D1 znepříjemní. „Ta dálnice na konci životnosti nespadne. Bude se ale po ní špatně jezdit, bude to tankodrom, jako je tomu teď,“ dodal Luxemburk s tím, že cementobetonový povrch se v průběhu užívání obtížně opravuje, a tak se po něm obvykle jezdí „až do úplného rozsypání“. Asfalt oproti tomu lze na problémových úsecích snadno a rychle opravit.

Asfalt dále podle Luxemburka zvýhodňuje i jeho pořizovací cena. Že vyjde v porovnání s cementobetonem výrazně levněji, potvrdil portálu ČT24 také Josef Stryk z Centra dopravního výzkumu. Přesně však podle něj rozdíl vyčíslit nelze, cenu totiž ovlivňují technické parametry konkrétní silniční stavby. V příkladu, který centrum uvádí ve svém metodickém pokynu a v němž se počítá s 280 mm cementobetonu, nicméně vychází výstavba jednoho kilometru asfaltové silnice zhruba o 10 procent levněji.

Ani intenzita dopravy není zákon

Stryk zároveň potvrdil, že nejdůležitějším kritériem, proč Centrum dopravního výzkumu doporučilo použít na D1 cementobeton, byla Švorcem zmiňovaná intenzita dopravy. V asfaltovém povrchu se totiž při větším zatížení nákladními automobily mohou vyjíždět koleje. Právě proto je třeba horní vrstvu asfaltu silnou cca 4 centimetry v průběhu životnosti opravovat. „Je to ale mnohem menší náklad, než když se vyměňuje celý cementobetonový kryt. I asfaltový kryt se navíc dá nadimenzovat tak, aby odpovídal dané intenzitě dopravy. Například Slováci cementobetonové dálnice vůbec nedělají,“ dodal Stryk.

Zima klepe na dveře…

Stavařům přidělává vrásky dále také velká časová náročnost pokládání cementobetonu. Oprava prvních dvou úseků musí být hotová kvůli dopravním komplikacím i hrozícímu poškození podkladních vrstev mrazy do listopadu. Termíny jsou však napjaté, a to hlavně kvůli plánované recyklaci starých cementobetonových desek. Ty se mají rozdrtit a znovu využít jako štěrk do podkladové vrstvy dálnice.

ŘSD sice považuje znovuvyužití starých desek za hotovou věc, stavaři ovšem upozorňují – materiál je třeba nejprve otestovat, zda bude pro znovuvyužití vůbec vhodný. Testování bude trvat zhruba osm týdnů od doby, kdy se první cementobetové desky ze staré dálnice vykopou.

„Musí se stanovit základní pevnosti v tlaku – ty se stanoví po 28 dnech. Pak se zjišťuje odolnost proti mrazu, což může trvat 10 až 15 dnů v laboratoři, což jsou dva až tři týdny navíc,“ popsal Petr Mondschein, který bude provádět potřebné testy materiálu pro úsek mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. Testování probíhá v laboratorních podmínkách, kde experti simulují zátěž dálnice a hledají nejvhodnější směs, kterou je možné do vozovky použít. Variant je více.

„Může se stát, že přijdeme na to, že cementobeton recyklovat nelze, že je třeba použít jiný materiál. To může rekonstrukci prodloužit i prodražit,“ upřesnil Mondschein. On i Luxemburk se pozastavují nad tím, proč si ŘSD nenechalo desky otestovat již dříve, například při dřívějších výměnách těch poškozených.

Oprava D1
Zdroj: ISIFA/MAFRA/Petr Lemberk

Zkusme fragmentaci

Začínají se proto ozývat hlasy, že místo cementobetonových desek by stát měl při rekonstrukci dálnice D1 sáhnout po jiné metodě – například po fragmentaci. Tu jako první doporučil bývalý ředitel české pobočky Mott MacDonald specializující se na poradenství pro dopravní stavby Jiří Petrák, který dlouhodobě kritizuje vysoké náklady na stavbu českých dálnic.

Fragmentace spočívá v tom, že se starý cementobetonový kryt vozovky rozbije na kry o maximální velikosti jednoho čtverečního metru. Ty se pak zalijí asfaltem, po kterém už budou jezdit auta. Podle Petráka by to cenu rekonstrukce snížilo oproti plánům ŘSD až na třetinu, mohla by tedy stát méně než 10 miliard korun. „Fragmentace se již osvědčila na silnici z Mirošovic do Benešova, kde je také vysoká intenzita dopravy. Navíc tam byla stará betonová vozovka v mnohem horším stavu, než je dálnice D1,“ dodává i Luxemburk.

Ministersterstvo dopravy však o změně technologie neuvažuje. Postup oprav ŘSD už prý jednou probralo s nezávislými odborníky a na další prostě není čas. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Armáda chce novou výzbroj, ochránit má i před balistickými střelami

Tuzemská armáda chce posílit protivzdušnou obranu. Nejen navýšením kapacit, ale i novými prostředky dalekého dosahu, které by chránily Česko před balistickými střelami. Vojáci to uvádějí v doporučení, jak systémy proti vzdušným hrozbám rozvíjet po roce 2030. Materiál právě dokončují. Reagují v něm na ruskou válku na Ukrajině i na požadavky NATO.
před 4 hhodinami

Na severu Čech platila výstraha před ledovkou

Na severu Čech se mohla v sobotu večer při mrznoucím mrholení nebo dešti tvořit slabá ledovka. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ten varoval před úrazy a komplikacemi v dopravě. Během noci na neděli má riziko mrznoucích srážek pominout.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Lidé po Vánocích vyrazili za sportem. Nejen na hory, ale i do měst

Mnozí lidé volné dny využívají k aktivnímu odpočinku – a to nejen na horách, ale i ve městech. Třeba v Praze zájemci už po sedmnácté využívají akci Týden sportu zdarma. Vybírat mohou ze čtyř desítek možností, mezi nimiž nechybí plavání, tenis nebo tanec. Organizátoři doporučují si místo rezervovat. V Ostravě je pak bezplatně přístupné Vánoční kluziště a v Brně mají zase k dispozici Masarykův okruh běžci i pěší.
před 12 hhodinami

Od ledna stoupnou živnostníkům odvody, vzrostou i daně z tabáku a alkoholu

Daňové změny a úprava odvodů od ledna dopadnou hlavně na živnostníky. Minimální sociální odvody se jim mají dočasně zvýšit o 960 korun a zdravotní o zhruba 160 korun měsíčně. Důvodem je především úsporný balíček, který v minulém volebním období prosadil kabinet Petra Fialy (ODS). Koalice ANO, SPD a Motoristů chce růst poslaneckým návrhem zpomalit se zpětnou platností. Od ledna platí také změny u paušální daně a vzroste i spotřební daň na tabák a alkohol.
před 13 hhodinami

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o nadprůměr

Hasiči v tuzemsku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků přitom způsobily mnohamilionové škody.
včera v 09:14

Cihlář, Hrůša, Ledecká. Češi, kteří v roce 2025 uspěli ve světě

Věda, hudba či sport patří mezi obory, v nichž Češi uspěli ve světě v roce 2025. A to například díky vědci Tomáši Cihlářovi či dirigentovi Jakubu Hrůšovi.
včera v 06:00

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
26. 12. 2025

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
26. 12. 2025
Načítání...