Beton místo betonu. Bude z nové D1 opět tankodrom?

Praha – Rekonstrukce jednoho kilometru dálnice D1 vyjde podle propočtů Ředitelství silnic a dálnic v průměru na 150 milionů korun. Kdo by ale čekal, že staré cementobetonové desky, které z jízdy po zdejší hlavní tepně dělají neopakovatelný zážitek, nahradí hladký asfalt bez zbytečných spojů, mýlil by se. Staré desky pouze nahradí nové. Mezi odborníky to budí vášně.

Podle zmocněnce pro rekonstrukci dálnice D1 Jiřího Švorce má cementobetonový kryt dálnice samé výhody. Vydrží minimálně 30 let - v porovnání s asfalten tedy cca o 25 procent déle - a také náklady na údržbu cementobetonových desek jsou prý výrazně nižší. Důležitou roli při rozhodování v neposlední řadě hrála také intenzita dopravy na klíčové spojnici Čech a Moravy.

„Ze studie zpracované Centrem dopravního výzkumu, vyplývá, že od určitých intenzit – jedná se tam asi o 7 tisíc nákladních vozidel za 24 hodin – vychází jednoznačně výhodněji cementobetonový kryt. Na dálnici D1 máme intenzity, které se pohybují kolem 40 tisíc vozidel denně, z čehož zhruba 9 tisíc vozidel jsou vozidla nákladní. Takže tam rozhodování bylo poměrně jednoznačné,“ říká Švorc.

Životnost a cena jablkem sváru

Jenže jak tvrdí stavaři, argumenty ministerstva nejsou tak jednoznačné, jak se by se mohlo zdát. Například expert na silniční stavby ze stavební fakulty ČVUT František Luxemburk poukazuje na to, že ministerstvo dopravy veřejnosti poskytuje nesprávné informace o očekávané životnosti betonových desek. Údaje ministerstva podle něj dokonce odporují platným technickým normám.

Řez dálnicí D1
Zdroj: ČT24/Vojtěch Rejl

„Životnost cementobetonové a shodně i asfaltové vozovky je 25 let, a to v případě novostavby. V případě D1 jde o rekonstrukci. Vrstvy, které budou zůstávat, už za sebou mají přes 35 let provozu. Takže se dá předpokládat, že ta životnost bude ještě kratší než 25 let,“ upozornil. Řidiči si pak budou muset znovu zvykat na mezery a praskliny, které jízdu po D1 znepříjemní. „Ta dálnice na konci životnosti nespadne. Bude se ale po ní špatně jezdit, bude to tankodrom, jako je tomu teď,“ dodal Luxemburk s tím, že cementobetonový povrch se v průběhu užívání obtížně opravuje, a tak se po něm obvykle jezdí „až do úplného rozsypání“. Asfalt oproti tomu lze na problémových úsecích snadno a rychle opravit.

Asfalt dále podle Luxemburka zvýhodňuje i jeho pořizovací cena. Že vyjde v porovnání s cementobetonem výrazně levněji, potvrdil portálu ČT24 také Josef Stryk z Centra dopravního výzkumu. Přesně však podle něj rozdíl vyčíslit nelze, cenu totiž ovlivňují technické parametry konkrétní silniční stavby. V příkladu, který centrum uvádí ve svém metodickém pokynu a v němž se počítá s 280 mm cementobetonu, nicméně vychází výstavba jednoho kilometru asfaltové silnice zhruba o 10 procent levněji.

Ani intenzita dopravy není zákon

Stryk zároveň potvrdil, že nejdůležitějším kritériem, proč Centrum dopravního výzkumu doporučilo použít na D1 cementobeton, byla Švorcem zmiňovaná intenzita dopravy. V asfaltovém povrchu se totiž při větším zatížení nákladními automobily mohou vyjíždět koleje. Právě proto je třeba horní vrstvu asfaltu silnou cca 4 centimetry v průběhu životnosti opravovat. „Je to ale mnohem menší náklad, než když se vyměňuje celý cementobetonový kryt. I asfaltový kryt se navíc dá nadimenzovat tak, aby odpovídal dané intenzitě dopravy. Například Slováci cementobetonové dálnice vůbec nedělají,“ dodal Stryk.

Zima klepe na dveře…

Stavařům přidělává vrásky dále také velká časová náročnost pokládání cementobetonu. Oprava prvních dvou úseků musí být hotová kvůli dopravním komplikacím i hrozícímu poškození podkladních vrstev mrazy do listopadu. Termíny jsou však napjaté, a to hlavně kvůli plánované recyklaci starých cementobetonových desek. Ty se mají rozdrtit a znovu využít jako štěrk do podkladové vrstvy dálnice.

ŘSD sice považuje znovuvyužití starých desek za hotovou věc, stavaři ovšem upozorňují – materiál je třeba nejprve otestovat, zda bude pro znovuvyužití vůbec vhodný. Testování bude trvat zhruba osm týdnů od doby, kdy se první cementobetové desky ze staré dálnice vykopou.

„Musí se stanovit základní pevnosti v tlaku – ty se stanoví po 28 dnech. Pak se zjišťuje odolnost proti mrazu, což může trvat 10 až 15 dnů v laboratoři, což jsou dva až tři týdny navíc,“ popsal Petr Mondschein, který bude provádět potřebné testy materiálu pro úsek mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. Testování probíhá v laboratorních podmínkách, kde experti simulují zátěž dálnice a hledají nejvhodnější směs, kterou je možné do vozovky použít. Variant je více.

„Může se stát, že přijdeme na to, že cementobeton recyklovat nelze, že je třeba použít jiný materiál. To může rekonstrukci prodloužit i prodražit,“ upřesnil Mondschein. On i Luxemburk se pozastavují nad tím, proč si ŘSD nenechalo desky otestovat již dříve, například při dřívějších výměnách těch poškozených.

Oprava D1
Zdroj: ISIFA/MAFRA/Petr Lemberk

Zkusme fragmentaci

Začínají se proto ozývat hlasy, že místo cementobetonových desek by stát měl při rekonstrukci dálnice D1 sáhnout po jiné metodě – například po fragmentaci. Tu jako první doporučil bývalý ředitel české pobočky Mott MacDonald specializující se na poradenství pro dopravní stavby Jiří Petrák, který dlouhodobě kritizuje vysoké náklady na stavbu českých dálnic.

Fragmentace spočívá v tom, že se starý cementobetonový kryt vozovky rozbije na kry o maximální velikosti jednoho čtverečního metru. Ty se pak zalijí asfaltem, po kterém už budou jezdit auta. Podle Petráka by to cenu rekonstrukce snížilo oproti plánům ŘSD až na třetinu, mohla by tedy stát méně než 10 miliard korun. „Fragmentace se již osvědčila na silnici z Mirošovic do Benešova, kde je také vysoká intenzita dopravy. Navíc tam byla stará betonová vozovka v mnohem horším stavu, než je dálnice D1,“ dodává i Luxemburk.

Ministersterstvo dopravy však o změně technologie neuvažuje. Postup oprav ŘSD už prý jednou probralo s nezávislými odborníky a na další prostě není čas. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Od kufru až po rakev. Web se ztrátami a nálezy funguje deset let

Přes 180 tisíc předmětů se za deset let objevilo na webu eZtráty. Ke svým majitelům se jich vrátila zhruba polovina. Ty ostatní musí instituce tři roky uschovávat, a pokud se nikdo nepřihlásí, připadnou právě jim. V Praze část míří na charitu, některé se draží v aukcích. V hlavním městě ročně evidují až šest tisíc nálezů. Byly mezi nimi i kuriozity – umělý chrup, protéza, kánoe či rakev. Dominují však kufry, kočárky nebo přepravky na zvířata. Část věcí pochází z letiště. Hlásit se o ně mohou lidé na pracovišti v ulici Karolíny Světlé. Přes 560 institucí a firem po celém Česku je zároveň inzeruje na webu eZtráty.
před 2 hhodinami

Vojtěch chystá přesun miliard z VZP. Má to zajistit stabilitu menších pojišťoven

Jako první svůj krok po nástupu do funkce hodlá pravděpodobný budoucí ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) předložit návrh zákona, podle něhož se přesune osm miliard korun od Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) do menších pojišťoven. Dalším opatřením má být i takzvaná předsunutá platba. Tato přechodná pomoc má dle Vojtěcha odvrátit hrozící platební neschopnost některých menších zaměstnaneckých pojišťoven. Dosluhující šéf resortu se nechal slyšet, že pojišťovny rozhodně nebankrotují a zmínil „malování čertů na zeď“.
před 15 hhodinami

Babišovo oznámení o Agrofertu Bendu uklidnilo. Muselo to být těžké, míní Malá

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš ve čtvrtek večer oznámil, jak hodlá vyřešit střet zájmů – chce se doživotně vzdát holdingu Agrofert. Předsedu poslaneckého klubu ODS Marka Bendu prý oznámení uklidnilo. V Událostech, komentářích sdělil, že je rád, že se věci posouvají dopředu. Bude ale dle něj záležet také na samotné realizaci plánu. Podle předsedkyně poslaneckého klubu hnutí ANO zvolil Babiš „nadstandardní řešení“, které pro něj „muselo být velmi těžké“. „Splnil to, co voliči očekávali po volbách – že udělá všechno pro to, aby mohl být premiérem. A stálo mu zato i vzdát se firmy, kterou tak dlouho budoval,“ uvedla Malá. Debatou provázela Tereza Řezníčková.
před 21 hhodinami

Jak si našetřit na auto. Hra ze Zlína pomůže dětem na školách

Interaktivní hru Finanční pevnost, která učí děti zacházet s penězi, si nově vyzkouší i žáci druhého stupně základních škol a nižší ročníky víceletých gymnázií. Do škol s ní příští rok vyrazí výzkumný tým z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, potvrdila České televizi Bohumila Svitáková, pedagožka a odborná asistentka z Fakulty managementu a ekonomiky. Finanční pevnost původně vznikla pro děti z dětských domovů ve Zlínském kraji, které mají přístup k finančnímu vzdělání omezený. Ty si ji vyzkoušely v univerzitním areálu během února, března a května tohoto roku.
včera v 07:00

Poptávka po spolupráci s Evropou ve světě roste, míní Síkela

„Evropa je znovu vnímaná jako geopolitický hráč. Poptávka po ní roste,“ prohlásil v Událostech, komentářích eurokomisař Jozef Síkela (STAN), který má v Bruselu na starost agendu mezinárodního partnerství. Komise pod vedením Ursuly von der Leyenové je ve funkci už rok, při té příležitosti Síkela v rozhovoru se zpravodajem Petrem Obrovským své dosavadní působení zhodnotil. Do budoucna, i s ohledem na nástup nové vlády, význam své role vidí ve větší propagaci evropských myšlenek, sdělil.
5. 12. 2025

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
5. 12. 2025

Ukrajinský velvyslanec ocenil ukrajinské děti úspěšné v českých školách

Ukrajinský velvyslanec v Česku Vasyl Zvaryč ocenil pamětní plaketou 24 ukrajinských dětí, které uspěly ve vědomostních, sportovních nebo uměleckých kláních. V tuzemsku jich žijí desítky tisíc, uprchly s rodiči z domova kvůli ruské invazi. Velvyslanec vyzdvihl, že si uchovávají ukrajinskou identitu a svými úspěchy přispívají k pozitivnímu obrazu českých škol, kroužků a sportovních týmů. Poděkování úspěšným dětem pořádalo velvyslanectví podruhé. V Česku je nyní asi 400 tisíc Ukrajinců, kteří jsou držiteli dočasné ochrany. Podle průzkumu Člověka v tísni se jich chce po válce vrátit na Ukrajinu zhruba pětina.
5. 12. 2025

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025
Načítání...