Úřady v Česku mají dál potíže s novým on-line systémem stavebních řízení, podle nich má řadu vad a spíše jim ztěžuje práci. Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) přiznal potíže s přechodem do nového režimu řízení a radnicím slibuje skoro měsíc po spuštění systému podrobný manuál. Stavební úřady se podle ankety také potýkají s nárůstem počtu žádostí o stavební povolení „původní papírovou“ formou za červen, před startem nového systému od 1. července. Radnice trápí nedostatek úředníků a obávají se jejich odchodu kvůli přetížení stavebních úřadů.
Bartoš přiznal potíže systému stavebních řízení, chystá manuál
Na problémy s novým Informačním systémem stavebního řízení (ISSŘ) si stěžují radnice napříč zemí. „Co dříve trvalo dvě hodiny, dnes trvá i dva dny,“ řekla mluvčí karlovarského magistrátu Helena Kyselá. „Přestože se dokument podařilo podepsat a odeslat, v systému ISSŘ je stále ve stavu neodeslán a stejně tak ve stavu nedoručen,“ uvedla zase mluvčí Prahy 18 Ivana Svobodová. Vedoucí odboru výstavby v pražských Kbelích Hana Kronďáková hovoří o tom, že se nepodařilo ztotožnit osobu, „což má pravděpodobně za následek, že nelze dokument odsouhlasit, podepsat či odeslat“.
Podle vedoucí stavebního úřadu v Jablonci nad Nisou Petry Haltufové nejsou k dispozici také například vzorové dokumenty a stavební úřad musí vše znovu a znovu psát a vyplňovat. „Mám pocit, že se vracíme do pravěku. Nefunguje to, je to jakoby nedodělané,“ řekla vedoucí odboru výstavby v Opavě Hana Vaculová.
Bartoš: Potíže jsou
„Potíže s přechodem do nového režimu stavebního řízení jednoznačně jsou, nikdo to nepopírá,“ sdělil ministr. Žádný podnět, kritika nebo žádost podle něj nezapadnou. „Jen různých organizací samospráv se v systému musí správně nastavit na čtrnáct set,“ napsal ve středu Bartoš. Původně ministerstvo po informacích od radnic o potížích s novým systémem tvrdilo, že je způsobuje hlavně to, že úředníci zadávají špatně své zařazení do přihlašovacích údajů.
Radnice si stěžují nejen na chyby systému, ale také na nedostatečné proškolení na nový režim řízení a podrobnou metodiku k němu. Školení na nový systém se podle úřadů nikdy neuskutečnila tak, aby provedla úředníka celým procesem. „K dnešnímu dni (středa, pozn.) nebyl zpracovateli digitalizace předveden celý postup řešení jakéhokoliv druhu řízení,“ uvedla vedoucí stavebního úřadu v Jablonci.
Starosta Loun Milan Rychtařík (ANO) v prohlášení, které má ČTK k dispozici, uvedl, že ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) nereaguje na připomínky a poskytnutý manuál obsahuje funkce, které v systému nejsou přístupné. „Ačkoli se (MMR) navenek snaží pořádat webináře k tématu obsluhy a funkce, stále ale opakují základní popisy, skutečnou práci a postup však nikdo prakticky ještě neukázal,“ řekla mluvčí radnice v České Lípě Kristýna Kňákal Brožová.
Podle Bartoše zahájilo MMR novou sérii školení v krajích, v úterý bylo například v Jihlavě. „Pracujeme na detailních manuálech pro úředníky s popisem různých typů řízení od A až po Z,“ doplnil ministr.
Sdružení tajemníků úřadů: Není možné zajistit bezproblémový výkon státní správy
Nový systém kritizuje rovněž Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů (STMOÚ). Ve vyjádření na svém webu uvedlo, že například není plně propojen s ekonomickými systémy a spisovými službami. Zároveň jsou části systému podle tajemníků právně problematické. Mluvčí MMR Petr Waleczko sdělil, že ministerstvo má právní stanoviska potvrzující soulad systému se zákonem o ochraně osobních údajů. K propojení ISSŘ s ekonomickými systémy uvedl, že integraci komplikuje velké množství lokálních ekonomických systémů na úřadech. „Do budoucna je (integrace) určitě možná, ale v nejbližší době ji MMR neplánuje,“ doplnil. Napojení na spisové služby podle MMR není potřeba.
Sdružení tajemníků vyzvalo MMR, aby urychleně podnikalo kroky k zajištění plného fungování systému. „Do té doby není objektivně možné zajistit na obecních úřadech bezproblémový výkon státní správy na úseku stavebního řádu,“ sdělilo. „Ministr Bartoš v minulém týdnu převzal od zástupců sdružení seznam požadavků na úpravy informačního systému. Části z nich už resort společně s dodavateli vyhověl a na dalších pracuje,“ uvedl mluvčí ministerstva.
Před červencovým spuštěním systému značně stoupl počet podaných žádostí o stavební povolení původní „papírovou“ formou. „Přišlo jich mnohonásobně víc než ve stejném období v loňském roce, odhaduji to minimálně na pětinásobek,“ řekla vedoucí odboru výstavby v Opavě Vaculová. Teď podle ní podávají žádosti většinou jen ti, kteří předtím o chystaném spuštění nového systému nevěděli. Třeba v Rokycanech řeší tamní stavební úřad aktuálně skoro sedm set žádostí podaných před startem nového systému, zatímco dřív běžně řešil najednou asi 120 žádostí. V novém systému od začátku července bylo podle vedoucí úřadu Radky Janové podáno jen deset žádostí.
Radnice tak řeší přetížení stavebních úřadů a obávají se odchodů úředníků. „Na ty lidi se navalilo hodně starých žádostí a do toho chodí nové,“ řekl mladoboleslavský primátor Jiří Bouška (ANO). Podobná situace je i v Sokolově. Stavební úřad tam podle mluvčího města Michala Švarce navíc řeší dlouhodobý nedostatek odborně způsobilých úředníků.
Bartoš dříve uvedl, že systém digitalizace stavebního řízení je propustný a požadavky v něm se dají odbavovat. Nejčastěji se úředníci na MMR obraceli kvůli problémům s nastavováním svých rolí, které při špatném zadání bránily v přihlášení. Některé úřady ale uvedly, že zřízené call centrum často nezná odpověď na některé problémy a technická podpora někdy nereaguje i několik dní.
Nový stavební zákon začal platit 1. července. Norma například ruší dvojí povolování a územní a stavební řízení slučuje do jednoho. Stavební úřady mají samy obesílat ostatní úřady a získat jejich vyjádření v závazném stanovisku. Na konci by mělo být jediné razítko pro stavebníka. Řízení má být pro všechny účastníky v digitální podobě a veškerá dokumentace bude on-line. Úřady a stavebníci budou komunikovat v propojených systémech.