Praha - Armáda obnoví po více než roce výcvik na letounech L-39. Do tří strojů byly namontovány nové motory. Piloti dnes úspěšně letoun otestovali a náčelník generálního štábu Vlastimil Picek poté rozhodl o zahájení provozu letadla. Výcvik na L-39 byl zastaven 16. prosince 2010 po nehodě letounu u obce Biskupice, kdy letounu za letu vysadil motor. Piloti ho poté navedli do neobydlené oblasti a katapultovali se.
Armáda obnoví po více než roce výcvik na letounech L-39
Ministerstvo obrany nakoupilo po nehodě pro letouny L-39 pět motorů. Tři z nich byly již do letadel zabudovány, čtvrtý stroj bude opraven na konci ledna. Pátý motor bude podle mluvčí generálního štábu Jany Růžičkové sloužit jako náhradní. Zároveň uvedla, že kvůli zabezpečení výcviku pilotů bude armáda nejméně do roku 2016 provozovat čtyři letouny L-39.
Vojenský cvičný letoun Aero L-39 Albatros je proudový podzvukový stroj vyvinutý v 60. letech minulého století v tehdejším československém podniku Aero Vodochody. Je to nejrozšířenější proudový cvičný letoun na světě. Kromě čistě cvičné varianty existují i verze, které umožňují montáž lehké výzbroje, a Albatros tak může plnit i roli lehkého bitevníku.
Letouny sloužily či slouží v téměř 40 zemích celého světa. Vyrobilo se jich přes 2800. V 90. letech vznikly jejich vylepšené typy - cvičný L-59 Super Albatros a lehký bitevník L-159 Alca.