Jihlava – Kraj Vysočina uvažuje o zásadní změně v dosavadní správě regionálních silnic II. a III. třídy. Podle vysočinských představ by celou stavbu zaplatila dodavatelská stavební firma, která by se poté o komunikaci i nadále starala. Kraj by jí za to po deset let posílal pravidelné splátky.
Vysočina přichází s novým způsobem údržby silnic
Stav silnic ve vlastnictví kraje je na Vysočině v poslední době na řadě míst kritický. Vedení regionu nemá peněz nazbyt, ale potřebovalo by zrekonstruovat takřka všechny vozovky. Plánovaný „pronájem“ silnic má situaci vyřešit, protože silnice budou opravené a kraj nebude muset shánět peníze na jednorázovou investici.
Z peněz od firem by se mohlo začít ještě letos budovat devět krajských silnic. Vysočina si chce touto formou vypůjčit 300 milionů korun.
„Výhodou je, že celou dobu splácení nám bude dělat údržbu stavební dodavatelská firma, nemusíme se tedy starat o kvalitu silnice a jsme schopni jednorázově udělat hodně kilometrů,“ uvedl náměstek vysočinského hejtmana Libor Joukl.
Opozici se tento plán nelíbí. Namítá, že k takovému způsobu placení silnic by měl kraj přistoupit až tehdy, když nenajde jinou možnost. Bývalý hejtman Miloš Vystrčil upozornil, že například Evropská investiční banka nabízí kraji při 2,5procentním úroku až půlmiliardovou půjčku.
Naopak stavebním firmám se metoda zamlouvá, jejich zahraniční centrály s ní mají z mateřských zemí dobré zkušenosti. Potíže ale může způsobit snaha získat peníze v bankách. „Je velice složité zafinancovat to vzhledem k celosvětové finanční krizi,“ řekl ředitel firmy Colas Jih Miloslav Pytlík.
Do rekonstrukcí krajských silnic na Vysočině by z rozpočtu kraje, prostřednictvím firem a také z evropských fondů mohlo letos plynout přes 800 milionů korun.