Veletržní palác součást Národní galerie

Praha - Je sídlem sbírky moderního a současného umění Národní galerie a jednou z prvních a největších pražských funkcionalistických staveb. Veletržní palác sloužil pro pořádání veletrhů, později se stal sídlem podniků zahraničního obchodu. Bylo tomu tak až do poloviny 70. let, kdy budova lehla popelem. Poté, co přes dvě desítky let palác zel prázdnotou, jej právě 13. prosince 1995, po dlouhé rekonstrukci oživila Národní galerie.

Veletržní palác, jehož jméno se dnes nejvíce skloňuje v souvislosti s možným novým domovem Slovanské epopeje Alfonse Muchy, od té doby hostil řadu zajímavých výstav. Návštěvníci měli možnost shlédnout díla ze sbírek Daniela-Henryho Kahnweilera nebo Vincence Kramáře, retrospektivy Stanislava Kolíbala, Adrieny Šimotové, Jiřího Koláře, Květy a Jitky Válových, Pavla Brázdy, Andyho Warhola nebo fotografů Josefa Koudelky a Annie Leibovitzové.

Budova, která je architektonickým unikátem, byla postavena podle návrhu Josefa Fuchse a Oldřicha Tyla (1925 až 1928) pro společnost Pražských vzorkových veletrhů. Patří k největším funkcionalistickým počinům v Evropě. Ocenil ho například i věhlasný moderní architekt Le Corbusier při své návštěvě Prahy v roce 1928. Původně však nemělo zůstat pouze u této jedné budovy. V Holešovicích mělo vyrůst soběstačné veletržní město se dvěma paláci a doprovodnými budovami pro administrativu.

Požár nasměroval palác k umění

V roce 1974, 14. srpna, však budoucnost paláce na dlouho přerušil požár. Katastrofa byla ničivá a na budově způsobila škody za stovky milionů korun. Příčinou požáru bylo podle vyšetřování samovznícení fermeže. Stavba byla odsouzena k demolici. Po mnoha sporech jej ale koncem 70. let získala Národní galerie v Praze. Následně byly zahájeny práce na plánech na využití prostor pro sbírky moderního umění.

Téměř desetiletá rekonstrukce, kterou doprovázelo hned několik změn termínu otevření, si nakonec vyžádala miliardu korun. Mezi architekty, kteří se nejvíce zasloužili o znovuzrození památky patří Otakar Binar, John Eisler, Karel Hubáček, Miroslav Masák či Emil Přikryl. Otevření se palác dočkal až v roce 1995. Působení galerie ve Veletržním paláci je za 15 let spojeno i s několika skandály. Českou výtvarnou scénu totiž již delší dobu polarizuje postoj k vedení Národní galerie v čele s Milanem Knížákem, který má řadu odpůrců z řad teoretiků i umělců.

Stálá expozice umění 19., 20. a 21. století návštěvníky seznamuje s vývojem českého i zahraničního umění posledních dvou staletí. Na ploše 13.500 metrů čtverečních je rozmístěno přes dva tisíce exponátů. Součástí jsou i ukázky architektury, nábytku, uměleckého řemesla, módy, designu a scénografie, nechybějí fotografie a grafiky. Veletržní palác je ale i prostorem pro různé společenské a komerční akce, od veletrhů a konferencí až po módní přehlídky a rauty.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...