Česká republika – Počet vzdělávacích kurzů pro dospělé v Česku roste, o jejich kvalitě se totéž ovšem říct nedá. Ministerstvo školství a Národní ústav pro vzdělávání proto vytvořili společný pilotní projekt, který má hodnotit vybrané kurzy podle kvality a udělovat jim hvězdičky. Čím více jich bude, tím je kurz i škola kvalitnější.
V České republice roste počet vzdělávacích kurzů pro dospělé
Kromě mladých studentů jsou za lavicemi Střední školy v Havířově i dospělí. Škola dostala ve vzdělávání dospělých vysoké hodnocení. Nabízí hlavně řemeslné obory, například rekvalifikaci zedníků, tesařů nebo kominíků. Miroslav Ožana, který byl tři roky nezaměstnaný, dostal po absolvování kurzu práci. „Teď si jako vyučený kominík vydělám 15 tisíc čistého, a to teprve u firmy začínám,“ pochvaluje si pan Ožana.
Škola prošla hodnocením vzdělávacích středisek a odnesla si z něj čtyři hvězdičky, tedy téměř nejvyšší hodnocení. Chybělo jen vyučování v cizím jazyce. „Hodnotí se čtyři klíčové kvality. Nejdůležitější je lektor, lektorské zázemí, pak technické zázemí i s pomůckami. Pak se také hodnotí, co se učí,“ vysvětluje člen výboru Asociace institucích vzdělávacích dospělých Petr Kazík.
Ministerstvo školství uvažuje, že by projekt ještě rozšířilo a následně ho prosadilo do zákonné podoby. Kurzy pro dospělé, které by dostávaly například peníze od státu nebo od evropských fondů, by pak musely projít povinným hodnocením. „Uvažujeme o tom že by to bylo částečně hrazeno ze státního rozpočtu. Jednat o tom budeme v pololetí toku 2014,“ uvádí ředitel Vzdělávací soustavy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Jakub Stárek.
Zatím školy hodnotí samy sebe. Podle toho, kolik splní kritérií Národního ústavu pro vzdělávání, si přiřadí patřičné hvězdičky.