Holešov – O dva měsíce dříve, než plánovali, otevřou silničáři část jihovýchodního obchvatu Holešova. V pátek bude provoz spuštěn ve směru od Dobrotic na Žopy a Přílepy až k holešovské průmyslové zóně, řidiči se tak mohou těšit především na rychlejší cestování od Bystřice pod Hostýnem do Zlína. Zbylá část obchvatu bude otevřena až v naplánovaném termínu na přelomu října a listopadu.
Řidiči si už od pátku mohou krátit cestu po části holešovského obchvatu
„Zhotovitel vyšel vstříc našemu požadavku a uvede obchvat do zkušebního provozu o dva měsíce dříve, než se původně plánovalo. Pro motoristy i pro obyvatele obcí, přes které vedly objízdné trasy, je to jistě příznivá zpráva. Jsme rádi, že se obchvat podaří zprůjezdnit ještě před začátkem nového školního roku,“ řekl ředitel Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislav Malý. Řidiči začnou silnici využívat od pátečních 15 hodin. Novou silnici tak využijí i návštěvníci zlínské Barum Rally.
Kudy budou moct řidiči jezdit?
V době zkušebního provozu pojedou osobní automobily směřující z Bystřice do Holešova po obchvatu až na křižovatku se silnicí, která vede od obce Žopy, a po ní sjedou po ulici Bezručově do centra města.
Nákladní automobily budou používat až silnici od obce Přílepy a budou vjíždět do Holešova po ulici Osvobození.
Od Bystřice do Holešova se motoristé dostanou po nové komunikaci až na přelomu října a listopadu, tedy v původním termínu, protože na konci srpna ještě nebude hotov mostní objekt u holešovského koupaliště.
Při stavbě na zelené louce se stavbaři museli potýkat s nečekanými překážkami. „Jednou byl průchod bývalou skládkou komunálního odpadu, což bylo technicky nesmírně náročné. Druhou překážkou byly meliorace vybudované před lety, které nebyly nikde zakreslené a zavodňovaly nám stavbu. Museli jsme proto sanovat obrovské plochy v podloží, což stavbu zdrželo,“ uvedl ředitel závodu Eurovia Zlín Josef Štafa.
Stavbaři budou mít plné ruce práce ještě několik měsíců. Do konce října musí zvládnout vybudovat most u holešovského koupaliště, aby mohl být zprovozněn i zbývající úsek obchvatu směřující od Bystřice pod Hostýnem do Holešova.
Práce budou pokračovat i v první polovině příštího roku, ty už ale provoz na silnici neovlivní. Na seznamu prací je stavba protihlukového valu, rekultivace okolí a výsadba dřevin. „Hned po zprovoznění obchvatu uskutečníme podrobnější prohlídku dosavadních objízdných tras a ještě před zimou vyspravíme vážnější poruchy. V rozpočtu stavby obchvatu se s těmito nezbytnými opravami objízdných tras počítalo, je na ně určena částka asi čtyři miliony korun,“ dodal Bronislav Malý.
Na nadměrnou dopravu si stěžovaly především obce Prusinovice a Tučapy, kudy vede objížďka. Zdejší silnice jsou ale ve špatném stavu a zvýšená doprava jejich stav ještě zhoršila. Během několika měsíců se tak stala úzká cesta plná serpentin jedním z nejrizikovějších míst pro řidiče v celém Zlínském kraji.
Nový jihovýchodní obchvat Holešova vede z kruhového objezdu u Martinic směrem na Dobrotice. Propojí dvě silnice druhé třídy mimo zastavěnou část města. Úsek dlouhý přibližně 3,8 kilometru má dostat z centra Holešova tranzitní dopravu. Úbytek dopravy ve městě by se měl ještě výrazněji projevit po dokončení rychlostní komunikace R49 v úseku Hulín – Holešov.
Stavba začala vloni v květnu a stavbaři museli vybudovat most nad železniční tratí a nové křižovatky, museli přeložit plynovod, šest vodovodů, kabely nízkého i stožár vysokého napětí a telekomunikační kabely. Na nákladech (téměř 292 mil. korun) se 75 procenty podílejí fondy Evropské unie v rámci Regionálního operačního programu Střední Morava. Jde o největší investiční stavbu v historii Ředitelství silnic Zlínského kraje.