Orson Welles – ve své době nepochopen, dnes legendou

Los Angeles - Slavný americký filmový režisér a herec George Orson Welles 10. října 1985 zemřel na srdeční záchvat v plné práci. Byl pohřben ve Španělsku. Narodil se 6. května 1915 do rodiny úspěšného vynálezce a továrníka Richarda Heada Wellese. Matka byla koncertní klavírní virtuoska, ale zemřela, když bylo Orsonovi 9 let. S otcem pak procestoval svět. Ve 13 letech jej stále více alkoholismu propadající otec poslal do internátní Toddovy školy ve Woodstocku ve státě Illinois.

Orson v šestnácti letech odešel do Irska, kde v dublinském Gate Theatre ztvárnil svou první divadelní roli ve hře Hamlet. Vydržel zde rok a opět vyrazil na cestu, tentokrát do Maroka, odkud se vydal do Španělska, kde si vydělával psaním brakové literatury, a dokonce zkoušel i toreadorské umění.

Welles začal hrát divadlo, ale zvrat v jeho kariéře mu přinesl rozhlas a poději film. V roce 1934 natočil svůj první krátkometrážní film The Heart of Age a také se oženil s Virginií Nicholsonovou, se kterou měl dceru Christopher. O tři roky později založil spolu s Housemanem The Mercury Theatre, ve kterém inscenoval např. Shakespearova Julia Caesara. Jeho režijním debutem byl ale Macbeth, kterého nastudoval pro černošské lidové divadlo.

Od roku 1938 se Welles s herci ze svého divadla angažoval v show The Mercury Theatre on the Air, která byla vysílána na stanici CBS a ve které uváděl rozhlasové hry. Nejvýznamnější byla inscenace knihy H. G. Wellse Válka světů z roku 1938, která byla prezentována prostřednictvím běžných zpravodajských metod. Welles se ujal role rozhlasového reportéra, který v krátkých několikaminutových zprávách, mezi něž byla vkládána pěvecká a hudební čísla, informoval o mimozemské invazi na planetu Zemi.

Welles působil tak přesvědčivě, že statisíce lidí na západním pobřeží Spojených států propadly panice a prchaly do vnitrozemí. Několik lidí dokonce v očekávání konce lidské civilizace spáchalo sebevraždu. Válka světů, míněná původně jako halloweenský žert, se stala nejslavnější rozhlasovou hrou všech dob.

Občan Kane byl první a nejlepší, přesto ve své době propadl

OBČAN KANE (1941), k němuž Welles spolu s Hermanem J. Mankiewiczem napsal scénář, režíroval jej a hrál v něm hlavní roli, byl jeho prvním celovečerním filmem. Na svou dobu byl film vysoce umělecky stylizovaný a 25letý Welles v něm hrál miliardáře Charlese Fostera Kanea od boháčových dvaceti let až do smrti. Americký mediální magnát William Randolphu Hearst pojal podezření, že on je předobrazem hlavní postavy a rozpoutal proti snímku mediální válku. Film se stal propadákem, prodělal 150 tisíc dolarů. Alespoň částečným zadostiučiněním mohlo být Wellesovi získání Oscara za scénář.

I jeho druhý film THE MAGNIFICENT AMBERSONS stihl podobný osud, ale ne vinou režiséra. Produkční společnost ze strachu z další blamáže za nepřítomnosti Wellese snímek sestříhala (zkrátila jej o 43 minut!) a uvedla do kin. Welles byl spolu se svými herci vyhozen z RKO. Svůj talent znovu prokázal až filmem DÁMA ZE ŠANGHAJE (1948), ve kterém s ním pod jeho režií hrála jeho druhá manželka a matka jejich dcery Rebeccy Rita Hayworthová, se kterou se však nedlouho po natáčení rozvedl.

V roce 1948 začal točit shakespearovskou filmovou trilogii. Ale první Macbeth opět nebyl divácky úspěšný, Welles odjel do Evropy. Ve Francii natočil The Tragedy of Othello: The Moor of Venice (1952),  který vyhrál v roce 1952 Grand Prix v Cannes.

Roku 1955 se potřetí oženil. Paola Moriová hrála v jeho filmu MR. ARKADIN (1955) a porodila mu další dceru Beatrice. O tři léta později, roku 1958, se vrátil do Hollywoodu, aby zde natočil snímek, který je považován za oficiální závěr série filmů noir, DOTEK ZLA. Byl to Charlton Heston, v té době herecká hvězda, který si přál hrát pod jeho taktovkou, a proto jej silou své osobnosti prosadil na režisérský post. Představitelé studia Universal pak museli mít trochu rozporuplné pocity, protože ve Spojených státech snímek sice - jak jinak - propadl, ale získal ocenění na bruselské světové výstavě.

Ve své filmařské činnosti pokračoval Welles znovu v Evropě. Ve Francii vytvořil adaptaci známé knihy Franze Kafky PROCES a roku 1965 zakončil svou výše zmíněnou trilogii španělsko-švýcarským koprodukčním snímkem CAMPANADES A MEDIANOCHE (1965). Do USA se definitivně vrátil na samém začátku sedmdesátých let. V roce 1975 si pak napsal a zrežíroval polodokumentární film F for Fake, který je jeho posledním celovečerním dílem.

Roku 1975 mu Americký filmový institut udělil ocenění za celoživotní dílo a v roce 1984 mu The Directors Guild of America (volně přeloženo americká asociace režisérů) projevila nejvyšší možné uznání, když mu přidělila D. W. Griffith Award.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...