Narodil se osvícenský filosof Jean-Jacques Rousseau

Ženeva - Člověk je od přírody dobrý a kazí jej společnost. Je potřeba změny. Tato myšlenka francouzského osvícenského filosofa, spisovatele a pedagoga Jeana-Jacquese Rousseaua zavdala francouzské veřejnosti impuls ke skoncování s monarchií Ludvíka XVI. a velké francouzské revoluci. Rousseau je také autorem pedagogického spisu Emil aneb O výchově, v němž přináší novátorský pohled na dětské vzdělávání. Narodil se 28. června 1712. Narodil se v ženevské hodinářské rodině, jeho matka zemřela několik dní po porodu. Malý Rousseau získal kalvinistickou výchovu a v šestnácti letech město opustil. Ve Švýcarsku se seznámil se svou femme fatale Françoise-Louise de Warens. Stal se jejím intendantem a ona byla jeho milenkou, přestože mezi nimi byl věkový rozdíl třinácti let.

Ve čtyřicátých letech 18. století pobývá v Paříži, kde se seznamuje s myšlenkami osvícenství a jejich představitelem Denisem Diderotem, od roku 1749 přispívá do velké Encyklopedie, postupně vycházejícího spisu veškerého dosavadního lidského vědění. Sám žije s negramotnou švadlenou českého původu Terezou Lavasseurovou, má s ní pět dětí a každé z nich odloží do dětského hospice.

V roce 1762 vychází jeho nejslavnější dílo, pedagogický spis Emil aneb O Výchově. Kniha je založena na myšlence svobody lidského jednání, kritice náboženství a klade velký důraz na individuální schopnosti a zvláštnosti dítěte, což ve své době nebylo bráno na zřetel. V závěrečném díle popisuje i výchovu ideální ženy, která se má řídit manželovými přáními a myšlenkami. Kniha byla zakázaná ve Francii i v Ženevě, a Rousseau proto odešel do Velké Británie. Po návratu do Francie pobývá na panství markýze de Girardina, kde 2. července 1778 umírá.

Rousseauovy osvícenské, liberální myšlenky se staly ideovým základem velké francouzské revoluce, která vypukla jedenáct let po jeho smrti. Rousseauova filosofie staví na myšlence, že člověk je od přírody dobrý a kazí jej až vliv společnosti a majetku. Ve spise Rozprava o původu nerovnosti mezi lidmi z roku 1755 tuto myšlenku rozvíjí a požaduje všeobecné vlastnictví, lidskou rovnost, důstojnost a přímou demokracii prosazovanou lidem, nikoliv vládnoucí garniturou. Právě tyto myšlenky daly v roce 1789 podnět k útoku pařížského lidu na symbol francouzského absolutismu, pařížské městské vězení Bastilu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...