Lehčí než vzduch

V roce 1877 se v Jihlavě narodil Franz Mannsbarth, který byl jedním z nejúspěšnějších letců a leteckých konstruktérů své doby. Pakliže ve Vídni je po něm pojmenována ulice, v rodné Jihlavě se o něm moc neví. Podívejme se tedy na jeho osudy.

Brzy ztratil oba rodiče, a tak vyrůstal v sirotčinci. Vychodil reálku ve Vídni a pak kadetní školu. V roce 1903 se seznámil s balonovým létáním a stal se vojenským letcem. Brzy získal proslulost, a proto zastupoval Rakousko na 1. mezinárodní letecké výstavě ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 1909.

Tato výstava trvala celkem 100 dnů, stala se základem výjimečného postavení tohoto města v letecké dopravě. Byla také kolbištěm duelu mezi letouny, jež byly těžší než vzduch, a těmi, které byly lehčí než vzduch. Výstavy se zúčastnilo na 1,5 milionu návštěvníků, proteklo zde na 370 tisíc litrů piva a kupole ve slavnostní hale byla ve své době největší v Evropě. Tato událost je považována za největší a nejvýznamnější leteckou výstavu všech dob. V rámci ní byl uspořádán závod na trase Curych – Plzeň, jehož se zúčastnilo 52 balonů. V tomto šedesátihodinovém klání Franz Mannsbarth zvítězil, čímž získal světovou slávu. Proslul také osmihodinovým letem z Vídně do Zadaru a celkem uskutečnil 211 letů balonem.

Ještě více ho však proslavily vzducholodě. S těmi nejenže létal, ale také s nimi absolvoval okolo 500 letů, a dokonce je i konstruoval. Od léta roku 1910 pracoval s inženýrem Hansem Ottem Staglem na první rakouské vzducholodi. Její první let byl s úspěchem uskutečněn na jaře roku 1911. Vzducholoď zvaná „Stagl-Mannsbarth-Ballon“ byla poháněna dvěma motory Daimler o výkonu 110 kW, které vyrobil Ferdinandem Porsche. Mannsbarth sám vynalezl řídicí vrtule na bocích. Objem činil 8 150 m3, délka 90 metrů. Byla schopna vystoupat až do výše 2400 metrů a dokázala letět 20 hodin rychlostí 59 km za hodinu. Do její gondoly se vešlo 25 pasažérů. Stagl-Mannsbarth-Ballon byl ve své době nejlepší vzducholodí světa, byl větší, lehčí, rychlejší, ovladatelnější a levnější než Zeppelin. Bylo s ním provedeno 65 úspěšných letů a Mannsbarth jej nabídl rakousko-uherské armádě. Ta však tuto vzducholoď odmítla, a proto ji vzhledem k nedostatku finančních prostředků na její provoz musel rozebrat na díly a prodat.

Pak se věnoval leteckému mapování, byl velitelem vzducholodní flotily Rakouska-Uherska za první světové války a po ní pracoval v leteckém průmyslu a rakouském aeroklubu. Jeho manželka Hedwig byla též aviatičkou a jako jediná žena v meziválečném Rakousku měla pilotní průkaz na balonové létání.

Franz Mannsbarth zkonstruoval nejlepší vzducholoď své doby, ale s tímto vynálezem přišel pozdě, protože následoval nástup letounů těžších než vzduch. Přesto zůstal balonům a vzducholodím věrný. Zemřel v roce 1950 v dolnorakouském Payerbachu. Pohřben je ovšem ve Vídni, kde po něm v roce 1964 byla pojmenována Mannsbarthgasse.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...