Lačnost po filmové muzice

„Prosím tě, neblbni!“ opáčil tatínek v prodejně, když jsem ukazoval prstíkem na přebal Barbara Conana. To měl být totiž dárek k narozeninám, který jsem si vybral. A nešlo o film – dost možná mi to tehdy ani doma nepovolili, abych se na Arnieho s mečem díval. Vysnil jsem si totiž soundtrack.

S hudebním vkusem jsem byl exot od základní školy (na školku si nevzpomínám), protože zatímco spolužáci pronikali do zákoutí metalu, mě fascinovala hlubina Beethovenova světa. Zatímco si jiní hojili rány z rozchodů tklivými ploužáky z cédéček „Best Love Songs“ či „Love Songs“ nebo „Love Songs – The Best“, já se procházel se svým prvním walkmanem a v sluchátkách mi zpíval sbor Mozartovo Requiem.

Hudba Basila Poledourise rozhodně patří k tomu nejlegendárnějšímu, co se u nás v prodeji objevilo. Tehdy po revoluci trh se soundtracky měl výraz nemluvněte a já, když jsem v jednom malém obchůdku objevil původní nahrávku, nemohl jsem od ní odlepit oči. Dodnes velmi syrová muzika, epická a dunivá. Při poslechu v obchodě tatíka rozechvěla. Ale jiným způsobem než mě.

„Prosím tě, neblbni!“ reagoval, když se po prologu rozduněly tympány, aby je v další skladbě doplnil sbor odkazující na Orffovo dílo Carmina Burana. „Přece tohle nebudeš doma poslouchat.“ Otec věděl, co říká, protože soundtrack jsem nakonec dostal a protože se při prvním labužnickém naslouchání v obývacím pokoji dostavili sousedi na návštěvu. Bohužel se tehdy nechtěli přidat, jen to vypnout.

Filmovou hudbu jsem nikdy nepřestal mít rád, nastaly však výkyvy, kdy jsem jí holdoval méně. Jako i Picasso měl svá období, tak i já propadal folku, Beatles, rocku, world music, abych se vždy a znovu vracel k tomu, co mám nejraději. Tónům, jež obohacují film, a mohou i bez obrazu existovat a obohacovat mou duši.

Na jedné straně rozumím výtkám protistrany. Operují s argumenty, že filmová hudba vzniká pro konkrétní film, konkrétní záběry a má přednostně jen sloužit – doprovázet. Na straně druhé by se takto musela dehonestovat veškerá klasika,. Copak Mozart také nepsal pro někoho a pro něco? Copak Wagner nedělal vyloženě filmovou muziku?

A i když lze hovořit o tom, že soundtrack se odlupuje od filmu a zkouší žít vlastním životem, přesto mě poslech takové hudby fascinuje. Mix emocí, experimenty s nástroji a lidským hlasem, práce s rytmem, mnohdy nádherné a melodické kompozice, na které běžně nenarazíte, asociace na další díla a spojitost s konkrétní lokací i historickou epochou. Filmová hudba toho nabízí neuriekom, jak by řekli bratři Slováci. Což ovšem nic nemění na tom, že když si doma pustím nervydrásající pasáže z Jurského parku, čekám, kdo přijde do pokoje s jiným úmyslem, než se ke mně přidat…

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...