Krásný konec světa

Minule jsem se zde vyznal ze své tísně, která na mne jde z obrazů Františka Vláčila. Plynule naváži, byť pocity tentokrát byly opačné – a to paradoxně v případě, kdy jsem sledoval zánik Země.

O zatím posledním filmu Larse von Triera toho bylo napsáno mnoho, přiznám se, já se všem těm textům vyhýbal. Stejně jako jsem se raději v posledních letech vyhýbal přímo i filmům onoho dánského (a tak nějak „chorého“) režiséra. Snad přišla slabší chvilka, snad zvítězila dosud schovaná zvědavost, na Melancholii jsem se přeci jen podíval. A doposud ji v sobě nosím… 

Film jako takový nese ty nejlepší průvodní jevy komorního intimního dramatu, přesto však vypovídá mnohé o celém lidstvu a de facto jej lze postavit i vedle blockbusterů typu Armageddon. Na Zemi totiž míří modrá planeta Melancholia – a hned úvodní záběry prozradí, že do ní také narazí. Střet sám o sobě vlastně není tolik důležitý. I proto jej Trier odkryje hned v expozici. Důležitější je, jak prchavý dokáže být okamžik, kdy pociťujeme neskonalou touhu žít (či neumřít) nebo naopak se těšíme z toho, že zlo spolu se Zemí zahyne. Rub i líc naší lidské existence by mohl vést tento můj článek k rádoby filozofickým úvahám, zastavím se u něčeho „povrchnějšího“. U krásy obrazů, které zánik života zachycovaly. 

Úvodní montáž v hyper–zpomaleném toku času funkčně spojuje reálné objekty s obrazy generovanými na počítači. I bez brýlí pro stereoskopickou projekci na nás obrazy působí plasticky, intenzivní je však ono vnímání času. Času ve významu plynutí – všeho – vzduchu, stejně tak pohybu. Lístků, zvířete, lidských gest i odlesku v očích. Chvílemi jako by pohyb toho kterého objektu měl jinou rychlost, není to důležité, ale podtrhává to snovost, chtělo by se – trošku lacině – řícit surreálnost audiovizuálních obrazů.

Když jsem se na úvodní montáž díval – s vědomím, že vlastně zachycuje chvějivé okamžiky, které odejdou spolu se Zemí – pociťoval jsem přesný protipól „vláčilovské“ tísně. Byly to pocity hřejivé, harmonické, klidné… unášivé. V závěru filmu, kdy se ústřední trojice hrdinů schovává do pomyslné jeskyně vytvořené z několika větví, zavírá oči, chtěl jsem je s nimi zavřít i já. Ale přišel bych o estetizovaný zánik světa.

Možná že v rukou jiného režiséra by se dalo hovořit o kýči nebo o zneužití krásy, Trier ale podtrhl sílu Života přesně v momentu, kdy zaniká. Nic takového jsem ještě na plátně neviděl, nebo si na to nevzpomínám. Vybavuji si pouze esteticky „vyladěné“ zobrazení zrodu života. I proto na mě Melancholia zapůsobila tak mocně, že ji ze sebe nemůžu/nechci setřást.

A při závěrečných titulcích jsem ty oči zavřít mohl, i když jsem věděl, že postavy už dávno nejsou…

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...