Jiří Šigut zredukoval krajinu do jednolitých barevných ploch

Ostrava – Pět základních barev potřebuje Jiří Šigut k tomu, aby ztvárnil zimní les, pole, louku nebo nebe před bouřkou. Podstaty pozorované a snímané krajiny se snaží dobrat pomocí vlastního složitého konceptu, se kterým mu pomáhá počítač.

Své minimalistické krajiny teď vystavuje Jiří Šigut v Galerii Dole ostravské Fudicie, některé z nich ukázal lidem poprvé. Každý obraz je jedním pixelem toho, co původně zachytil fotoaparát. Počítačový program zredukoval mnoho pixelů v jednu finální barvu. Šigut barvu vytiskl a míchal injekčními stříkačkami.

Podobným způsobem už dělal portréty významných konceptualistů, které loni představila Výstavní síň Sokolská 26. Obrazy krajin na ně navazují.

U porétů postupoval trochu jinak. Barevnost i rozložení barevných ploch vypočítával mimo jiné podle věku portétovaných lidí. „U krajin akcentuje minimalizaci původního vizuálního sdělení - vychozí fotografický obraz je redukován do jediného pixelu, který v sobě ve své podstatě zahrnuje vše z původně pozorovaného. Romantika a věcnost jakoby si v tomto bodě podaly ruce a spojily se v jedno,“ vysvětloval kurátor Galerie Dole Martin Mikolášek.

Důležitější, než výsledny obraz, je pro Jiřího Šiguta to, jak k němu dospěje. "Mou hlavní inspirací a impulsem k tomuto způsobu práce je zenová filozofie, která všechno redukuje. Opravdoví mistři jsou schopni na konci života, nebo i dřív, v jenom tahu zachytit celý svět. Důležitá je přitom ta cesta, která k tomu vede,“ vysvětloval výtvarník, fotograf a grafický designér.

2 minuty
Reportáž Lucie Křížkové
Zdroj: ČT24

Nyní třiapadesátiletý ostravský umělec se začal v polovině osmdesátých let věnovat technice zvané luminografie. S pomocí dlouhé expozice zaznamenával různé světelné situace v nočním městě. Poté se nadchl pro fotogramy. Citlivý fotografický papír rozmísťoval v přírodě, na polích a loukách, v tůních či potocích, po několikadenní expozici pak papír ustálil. V devadesátých letech vytvořil cyklus fotografických obrazů Záznamy, na kterých zredukoval fotografickou technologii jen na papír a ustalovač. Jiří Šigut patří k významným představitelům českého konceptuálního umění, vystavuje v Česku i v zahraničí.

Výstava nazvaná Bez rozlišení potrvá do 29. listopadu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...