Inspektoři testovali, jak funguje přejezd

Blansko - Závory na frekventovaném železničním přejezdu v Blansku se dnes dopoledne nezastavily. Kvůli nedávnému incidentu, kdy na přejezdu zůstala uvězněná řidička v osobním autě, musela zabezpečovací systém prověřit dražní inspekce.

Železniční přejezd v Blansku už stál život několik lidí. Asi poslední, kdo na něm zažil horké chvilky, byla před nedávnem řidička osobního vozu, která uvízla mezi závorami. S pomocí cyklisty, který tam zůstal uvězněný spolu s ní, se naštěstí stihla zachránit. Muž jí jednu ze závor nadzvedl a žena rychle projela. Podobných historek koluje Blanskem více. Například muž, který se nechtěl představit, jenom prozradil, že je obyvatelem Blanska, před několika měsíci údajně stál u přejezdu za linkovým autobusem. „Závory se zvedly, tak dvě sekundy nic, pak se rozblikaly, dvakrát zablikaly a šly dolů. Spadly - křáply na ten autobus, ten nemohl sem ani tam. Nakonec to pozvedli lidi, aby autobus vyjel ven,“ popisuje horké chvilky, které na vlastní oči spatřil.

Drážní inspekce proto dnes přišla přejezd vyzkoušet. Šlo hlavně o to, jestli se může stát, aby mezi závorami někdo zůstal uvězněný. „Podobný test jsme dělali na jiných přejezdech a viděli jsme, že ta tendence řidičů vjíždět na přejezd poté, co závora dosáhne polohy vyšší, než je jejich kapota vozidla, je prostě nešvar, který se opakuje,“ kroutí hlavou hlavní inspektor Drážní inspekce Libor Bruzl.

1 minuta
Frekventovaný železniční přejezd v Blansku prověřila drážní inspekce
Zdroj: ČT24

Podle policistů stačí dodržovat zákon

Závory v Blansku proto šly několikrát nahoru a dolů. Inspektoři přitom sledovali, jestli svítí červená výstražná světla a jak se chovají řidiči. I v jejich přítomnosti několik aut a chodců zákony porušilo. Jak se tedy mají řidiči správně zachovat? „Přesně v zákoně je paragraf, který říká řidiči, že nesmí vjíždět na přejezd, pokud se zvedají nebo sklápějí závory. Je to samozřejmě s doplňkem, s těmi červenými světly, protože pokud se závory zvedají, tak na všech přejezdech ještě blikají ta červená světla,“ popisuje Tomáš Drvota, mluvčí Správy železniční dopravní cesty.

Inspektoři zavrhli i možnost, že mělo zabezpečovací zařízení poruchu, o té by totiž okamžitě věděli dispečeři na blanenském nádraží. Podle všeho si tak řidička za nebezpečnou situaci nejspíš mohla sama. Na přejezd vjela v momentě, kdy se závory zvedaly, protože jeden vlak projel. Druhý je ale znovu spustil.

Pokud někdo na přejezdu přece jenom uvízne, nesmí zpanikařit. Podle drážní inspekce má závoru raději rozrazit anebo nadzvednout. Na volání policie nebo pracovníků dráhy většinou stejně není čas. Jiné by bylo, kdyby auto uvízlo na přejezdu, když vlak nepřijíždí. Potom mají řidiči zavolat na dráhy nebo na policii a nahlásit, na kterém přejezdu stojí. Všechny přejezdy mají na zabezpečovacím zařízení čísla, podle kterých je potom pracovníci železnice snadno identifikují.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích

Železniční přejezd
§ 28

(1) Před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet.
(2) Vozidla se před železničním přejezdem řadí za sebou v pořadí, ve kterém přijela. Nejde-li o souběžnou jízdu nebo o jízdu podle § 12 odst.2, smějí vozidla přejíždět přes železniční přejezd jen v jednom jízdním proudu.
(3) Ve vzdálenosti 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 km/hod. Svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, smí 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše 50 km/hod. Při přejíždění železničního přejezdu nesmí řidič zbytečně prodlužovat dobu jeho přejíždění.
(4) Dojde-li k zastavení vozidla na železničním přejezdu, musí jeho řidič odstranit vozidlo mimo železniční trať, a nemůže-li tak učinit, musí neprodleně učinit vše, aby řidiči kolejových vozidel byli před nebezpečím včas varováni.
(5) Před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značka „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať.

(1) Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd,
a) je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,
b) je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení,
c) sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory,
d) je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,
e) dává-li znamení k zastavení vozidla zaměstnanec dráhy kroužením červeným nebo žlutým praporkem a za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem,
f) nedovoluje-li situace za železničním přejezdem jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě.
(2) V případech uvedených v odstavci 1 písm. a), b) a c) smí řidič vjíždět na železniční přejezd pouze tehdy, jestliže před železničním přejezdem dostal od pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy k jízdě přes železniční přejezd ústní souhlas. V tomto případě je řidič povinen řídit se při jízdě přes železniční přejezd pokyny pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy. Pověřený zaměstnanec provozovatele dráhy je povinen se na požádání řidiče prokázat platným pověřením provozovatele dráhy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...