Valtice (Břeclavsko) – Dálnice A5 z Vídně do Mikulova bude v provozu už za pět let. Slíbil to dolnorakouský hejtman Erwin Pröll na setkání se svým jihomoravským protějškem Michalem Haškem. Politici se sešli ve Valticích a podepsali memorandum o důležitosti dostavby rychlostní spojnice Brno–Vídeň. Celý tah má být hotov v roce 2018, rakouská část se začne stavět v roce 2013 a hotova by měla být o tři roky později. Na hranicích by na ni měl navázat obchvat Mikulova a následně celá rychlostní silnice R52 do Brna.
Hejtmani podpořili R52, čtyři pruhy budou i za hranicemi
Stavbu mikulovského obchvatu zahájí silničáři podle jihomoravského hejtmana už v příštím roce. „Další etapy jsou rozvrženy do let 2016 až 2018,“ dodal. Rakušané chtějí zahájit dostavbu své dálnice A5 v roce 2013, o rok později začne podle hejtmana Frölla stavba nového hraničního přechodu.
Ve čtyřech pruzích až do Mikulova
Dolnorakouský hejtman dnes slíbil, že celá dálnice A5 bude čtyřpruhová vedená ve dvou pásech. Loni se v Rakousku hovořilo o možné dostavbě úseku Schrick–Mikulov v polovičním profilu, z pohledu řidiče by to tedy byla docela obyčejná dvoupruhová silnice. Takovým omezením stavby by stát výrazně ušetřil.
Části obou komunikací dálničního typu, které by se měly spojit u Mikulova, jsou už hotové. Dálnice A5 končí u Schricku, zhruba v polovině cesty z Vídně do Mikulova. Rychlostní silnice R52 je také asi z poloviny hotová, vede zatím do Pohořelic.
Ať se jezdí jinudy, stále žádají aktivisté
Ačkoli se zdá být vše jasné a trasu dálniční spojnice přes Mikulov kromě deklarace hejtmanů schválila i mezivládní smlouva, má R52, která povede přes novomlýnskou přehradní nádrž, stále své odpůrce. Navrhují změnu trasy tak, aby auta jezdila až k Břeclavi po stávající dálnici D2 a dále pokračovala po rychlostní silnici R55.
„Není nic rozhodnuté na naší straně ani na straně Rakouska. Naopak, na naší straně probíhá příprava krajského územního plánu a měly by se diskutovat varianty – ony se nediskutují,“ vysvětlil příčiny odporu proti trase R52 Martin Fadrný z Ekologického právního servisu. Dodal, že je dost času na změnu trasování na české i rakouské straně.
Podle něj byly při plánování trasy opomenuty některé zákonem požadované kroky – především úplné porovnání obou možných tras spojnice Brno–Vídeň. „Posuzovaly se dílčí varianty trasy, ale neposuzovaly se – jak to vyžaduje české právo a jak to vyžadují směrnice Evropské unie – dva zcela variantní scénáře Břeclav a Mikulov,“ uvedl Martin Fadrný.
Vše je připraveno, říká stát i odborníci
Dostavbu R52 a vedení nového tahu přes Mikulov však podporují nejenom politici, ale také odborníci. „Souhlasím, že porovnání rozdílných způsobů dopravy mezi Brnem a Vídní neproběhlo, a to z historického důvodu: V polovině 90. let nebylo z rakouské strany zřejmé, kde vyústí jejich rychlostní komunikace nebo dálnice na území České republiky,“ uvedl Jiří Jedlička z Centra dopravního výzkumu v Brně.
Zdůraznil, že ale vzniklo několik srovnávacích studií. „Z našich závěrů, které jsme zpracovávali ve studii pro Ředitelství silnic a dálnic před dvěma lety, vyplývalo, že spojení mezi Brnem a Vídní by se mělo odehrát ve stávající ose komunikace R52, popřípadě I/52,“ podotkl Jiří Jedlička.