Havířov se dočká nového nádraží

Ostrava – Havířovští zastupitelé rozhodli o zbourání tamního nádraží. Místní architekti však chtěli, aby se budova stala kulturní památkou, a tím zbourání zabránit. Ministerstvo kultury ale jejich žádost zamítlo. Na řadu tak přijde výstavba nového nádražního terminálu za téměř sto devadesát milionů korun.

Více než rok bojovala skupina architektů za záchranu havířovského nádraží. Podle nich je totiž budova velmi cenná hlavně tím, že je postavená v tzv. bruselském stylu. Usilovali dokonce o zařazení budovy na seznam kulturních památek. Ministerstvo kultury ale žádost zamítlo. Budova proto půjde k zemi. „Ministerstvo kultury přezkumné řízení zastavilo, to znamená, že majitel stavby může začít s přestavbou,“ potvrdila rozhodnutí ministerstva jeho mluvčí Lenka Brandtová. „Myslíme si, že je to velká škoda, protože Havířov tak přijde o architektonicky velmi zajímavou budovu,“ oponuje rozhodnutí ministerstva architektka Lucie Chytilová.  

Ještě v 80. letech chodili lidé běžně do nádražní restaurace na obědy, teď už jsou její prostory prázdné a zchátralé. „Jezdím tudy od roku 1967 a vypadá to pořád stejně, takže jsme pro, aby to zbourali,“ vyjadřuje svůj názor obyvatel Havířova František Frantík. „Já s tím rozhodnutím taky souhlasím. Nádraží je zbytečně velké a rekonstrukce takového nádraží možná přijde na stejné peníze, jako postavit menší a nové,“ dodává další z místních Adolf Slanina. 

Budova je špatně izolovaná a třeba v zimě se kvůli velikosti nedá ani vytopit. Zdi jsou plesnivé a přednádražní prostor rozbitý. Místo současné haly tak vznikne nový dopravní terminál, který bude zároveň sloužit lidem, kteří cestují městskou hromadnou dopravou. „Snaha zapsat jako kulturní památku nejen budovu, ale i ten přednádražní prostor, lidově řečeno i ten popraskaný asfalt, se mi zdálo absurdní. My všichni jsme vnímali názory občanů a většina z nich očekává, že to nádraží bude přebudováno,“ říká primátor Havířova Zdeněk Osmanczyk. „České dráhy toto rozhodnutí vítají. Od samého začátku byly ČD o tomto rozhodnutí přesvědčeny. Jsme rádi, že ministryně kultury rozhodla tak, jak rozhodla,“ uzavírá mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. 

Stavební povolení by mělo být vyřízené do září, pak se může začít bourat. Stavba nového terminálu pak začne pravděpodobně na jaře příštího roku a z nového nádraží pojedou první cestující na jaře roku 2015.

2 minuty
Nové nádraží pro Havířov
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...