Břeclavské nádraží dostane konečnou podobu, moderní i historickou

Břeclav – Správa železniční dopravní cesty připravuje závěrečnou druhou etapu rekonstrukce břeclavského železničního uzlu. Současně s kolejemi se bude pracovat také na staniční budově, která patří Českým drahám, a především před ní, kam chce město přestěhovat autobusovou stanici. SŽDC zatím hledá dodavatele, práce na rekonstrukci jednoho z největších železničních uzlů v Česku začnou v posledním čtvrtletí tohoto roku a potrvají rok a půl.

Rekonstrukce železničního uzlu Břeclav, 2. stavba naváže na první etapu rekonstrukce, kdy vznikla například nová nástupiště. Nyní dojde k úpravě staničního zabezpečovacího zařízení i traťového svršku. Pracovat se bude zejména v oblasti mezi osobní stanicí a nákladním nádražím, tzv. přednádražím. „Mezi nimi je úsek necelého kilometru a ten je potřeba zrekonstruovat,“ upozornil břeclavský přednosta Rudolf Tuček.

Cestujícím by neměla způsobit druhá stavba problémy jako ta první, která skončila v dubnu 2010. Většinou je čekají nanejvýš několikaminutová zpoždění. Podle Rudolfa Tučka však bude nutná také krátká výluka. „V době, kdy bude hrdlo mezi osobním nádražím a přednádražím sevřeno, bude jedna trať přesměrována na náhradní autobusovou dopravu,“ uvedl.

Rekonstrukce břeclavského železničního uzlu
Zdroj: ČT24

Nejstarší nádraží v českých zemích

Břeclav je místem, kudy v roce 1839 do českých zemí přišla železniční trať od Vídně. Jednalo se o první dálkovou parostrojní železnici v kontinentální Evropě (starší trati například v Německu nebo i Rusku byly krátké a měly zejména předváděcí charakter), která později dosáhla až do Haliče. Příhraniční stanice tak je nejstarším českým parostrojním nádražím. Podoba staniční budovy to však příliš nepřipomíná. Stejně jako nádraží samotné se v minulosti dočkala mnoha úprav. Dosud poslední rekonstrukcí v Břeclavi byla 1. stavba rekonstrukce uzlu. Novou podobu dostala nástupiště i koleje u nich stejně jako jižní zhlaví včetně mostu přes Dyji.

Souběžně se SŽDC budou u nádraží pracovat také dělníci najatí radnicí. Činit se však mají na opačné straně staniční budovy. „Připravujeme přesun autobusového nádraží do těsné blízkosti železniční stanice,“ řekl břeclavský místostarosta Luboš Krátký.

Břeclavské nádraží
Zdroj: ČT24

Na svém budou pracovat také České dráhy, kterým v Břeclavi patří výpravní budova. „Jsme rádi, že České dráhy přistoupily na rekonstrukci výpravní budovy v historickém rázu,“ přiblížil místostarosta Krátký.

Železniční správu bude druhá část rekonstrukce břeclavského uzlu stát přes miliardu korun, Břeclav zaplatí za nový autobusový terminál asi desetkrát nižší částku.

2 minuty
Reportáž Ivany Šmelové
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...