Petr Pastrňák patří k dalším z umělců původem z Ostravy, kteří se dostali na špičku české výtvarné scény. Vystavuje v ostravské galerii Beseda až do začátku ledna obrazy z cyklu Hořící lesy a Bouře. Než se dostal na pražskou výtvarnou akademii do ateliéru Milana Knížáka, živil se například jako čalouník. Zároveň se účastnil ostravského výtvarného života jako člen umělecké skupiny Přirození, ve které byl Jiří Surůvka, Daniel Balabán, Pavel a Helena Šmídovi a další.
Bouře Petra Pastrňáka
Na vernisáž Pastrňák nepřijel. Po galeristovi Petru Pivodovi jen vzkázal pozdrav. Teď už se totiž moc nezdržuje ani v Praze. Část roku tráví pravidelně v Indii. Pak na chvíli přijede a maluje.
„Když jsme tuto výstavu plánovali, bylo už jasné, že vernisáž bude bez něho. Na podzim odjíždí do Indie a vrací se až na jaře příštího roku. Takže jsme výstavu připravovali s teoretikem Martinem Dostálem z Prahy, který Petrovo dílo dobře zná, “ uvedl galerista Pivoda. S umělcem si jen telefonovali a psali e-maily.
„Tady na výstavě v galerii Beseda jsou obrazy ze dvou cyklů, které namaloval – Hořící lesy a Bouře. Má velmi rád les jako místo, kam může jít, kde může nějak existovat, meditovat,“ řekl Dostál. Zdůraznil, že Pastrňák, kterému bude příští rok padesát let, podle něho patří mezi nejzajímavější malíře střední generace.
„Za těch patnáct, šestnáct let, kdy se velmi výrazně pohybuje na české výtvarné scéně, si vybudoval poměrně vysoké renomé,“ doplnil kritik.
O tom svědčí i ceny Pastrňákových obrazů, které jsou na ostravské poměry vysoké. Největší obraz, který umístil kurátor do čela galerie, stojí sto osmdesát tisíc korun.
„Marná sláva, špičkové umění se taky musí špičkově zaplatit. Tedy jinak než to průměrné nebo slabé. A o tom to prostě je,“ uvedl Pivoda.
Pastrňák vystavuje v Besedě podruhé. Obrazy se do Ostravy přestěhovaly z renomovaných galerií, kde se jich část také prodala.