Závěry expertů v zásadě potvrzují, že Sennova nehoda byla způsobena zlomenou tyčí řízení. Před začátkem sezony 1994 si Senna stěžoval technikům týmu Williams na nepohodlnou pozici při řízení vozu. Aby se mezi horním okrajem kokpitu a volantem uvolnilo více místa pro ruce jezdce, technici deset dnů před prvním závodem sezony snížili polohu tyče.
Přestavba byla problematická pouze proto, že v nové pozici tyč řízení na krátkém úseku o několik milimetrů přesahovala do míst zakázaných předpisy. Technici proto kus tyče vyřízli a nahradili jej tyčí tenčí, jež však byla navíc z méně kvalitního materiálu.
Senna nemohl nic dělat
Výsledky laboratorních analýz boloňské univerzity a Aeronautica di Pratica di Mare dokazují, že v okamžiku havárie vykazovala náhradní tyč únavu materiálu v rozsahu 60 až 70 procent. Na základě těchto výsledků odborníci soudí, že Senna již v okamžiku nehody nemohl s pomocí volantu svůj vůz kontrolovat. Představitelé stáje však obvinění popírají a argumentují tím, že do okamžiku nehody byla součástka v pořádku.