Spor Neumannové o reklamu se vrací na krajský soud

Olomouc - Spor olympijské vítězky Kateřiny Neumannové týkající se údajného zneužití její podobizny v reklamě se na základě dnešního rozhodnutí Vrchního soudu v Olomouci vrací ke krajskému soudu. Podle předsedy senátu by měla Neumannová prokázat, že žďárská firma PKS Mont reklamní letáky s jejím snímkem skutečně šířila. Původně krajský soud firmě nařídil zaplatit lyžařce odškodné ve výši 450 tisíc korun.

„Žalovaná strana neprokázala, že letáky byly skutečně šířeny. Není také jasné, v jakém nákladu byly případně letáky šířeny,“ uvedl předseda senátu Jan Zavrtálek. Podle něj by měl krajský soud zmíněné nedostatky odstranit. Právní zástupce firmy Petr Šír rozhodnutí soudu přivítal: „Hodnotím ho jako dílčí úspěch ve věci. Krajský soud tuto kauzu posuzoval jednostranně a účelově proti mému mandantovi. Věříme, že to druhé rozhodnutí bude jiné než to první.“

Vrchní soud se již minulý týden pokusil spor ukončit smírem. Zástupci firmy nabízeli právnímu zástupci Neumannové za ukončení soudní pře 100 tisíc korun, ten to však odmítl. „Už je čas na to, aby sankce v těch oblastech byly vyšší a byly citelné,“ reagoval právní zástupce žalobkyně
Jiří Wágner.

Žďárská firma PKS Mont zabývající se výrobou oken, dveří a stěn použila fotografii Neumannové na svém reklamním letáku, který doprovázel slogan „Prodlužujeme platnost mimořádné zimní slevy na naše okna až do konce května! Jako partnerovi lyžařských závodů Zlaté lyže v Novém Městě na Moravě nám dlouhá zima nevadí!“. Leták měl být distribuován široké veřejnosti spotřebitelů v České republice.

Neumannová tvrdila, že k jejímu použití nedala souhlas a že jí údajně způsobil problémy i při spolupráci s dalšími sponzory. „Zveřejněním podoby mé klientky bez jejího souhlasu došlo k tomu, že firma byla zvýhodněna na trhu a zasáhla do práv mé klientky,“ uvedl k případu právní zástupce Neumannové Jiří Wágner. Kateřina Neumannová měla smlouvy s dalšími obchodními partnery, kteří podle něj po zhlédnutí tohoto letáku odmítli další smlouvu.

Zástupci žďárské firmy se hájili tím, že leták nikomu nedistribuovali a vyrobili jej pouze jako vzor ve třech kopiích. Poukazovali také na to, že běžkyně na lyžích na něm není dobře identifikovatelná a že měli již dříve uzavřenou řádnou smlouvu o reklamě. Podle Šíra tak nemohlo dojít ke zneužití její podobizny.