Prodejny na čtyřech kolech nejsou jen zaprášené retro

Jižní Morava – Pojízdné prodejny jsou pro mnohé minulostí, moravské silnice ale brázdí desítky obchodníků, kteří i dnes svůj byznys postavili na kola a korby nákladních aut. Pojízdné prodejny na rozdíl od socialistických dob už ale nejsou poslední a jediná šance, jak v odlehlých lokalitách nakoupit. Dnes se naopak specializují a každá přiváží jiný druh zboží. Příběhy prodejen na čtyřech kolech nabídne i sobotní Týden v regionech v pravé poledne na ČT1.

„Denně a za každého počasí vyjíždí do 132 míst 11 pojízdných potravinářských prodejen spotřebního družstva Jednota okresu Plzeň-jih.“ Takto začínala ještě za minulého režimu jedna z televizních reportáží o zásobování obyvatel Československa. Pojízdné prodejny v minulosti zásobily malé a odlehlé obce, kde se nevyplatil kamenný obchod. Pro mnohé jde dnes už jen o vzpomínku, pojízdné prodejny ale nezanikly. Jen trend je dnes jiný – místo smíšeného zboží do obcí častěji zajíždí prodejci konkrétních surovin a výrobků. 

Posledních 20 let se svým autem objíždí obce i Peter Dujsík. Do vesnic na Moravě rozváží čerstvé ryby. „Začal jsem zavážet ryby po celém kraji, od Valašských Klobouk až po Brno. V určitých cyklech zhruba 3 týdnů mám trasy, po kterých pravidelně jezdím, takže zákazníci ví, kdy přijedu,“ popsal Dujsík. 

Hovoří majitel pojízdné rybárny Peter Dujsík (zdroj: ČT24)

Na korbě jím navrhnutého auta lze najít téměř všechny sladkovodní ryby. „Mám kapry, amury, sumce, štiky i candáty. Na jednom rybníku se mi daří chovat okouny, o které je obrovský zájem mezi lidmi, kteří si potrpí na kvalitu. To mám pro takové moje top zákazníky,“ řekl Dujsík. 

Když před dvěma dekádami zaplnil díru na trhu po zkrachovalých družstevních prodejnách, byl na vesnicích a maloměstech o jeho ryby obrovský zájem. Poptávka je stále, dnes ale přiznává, že se mu víc vyplatí zajet do velkého města na farmářský trh než objíždět malé vesničky. „Jak jde čas, lidé vyhledávají kvalitní a čerstvé potraviny, takže jezdíme hodně i na farmářské trhy. Ve městech je větší zájem, protože je tam větší kupní síla,“ vysvětlil Dujsík. Masový zájem na vesnicích je hlavně před Vánoci. I tak dál brázdí se svojí pojízdnou rybárnou moravské vesnice. „Někdy mi z obcí volají i sami, abych přijel,“ uzavřel Dusík. 

  • Prodejny na kolech zásobily malé obce, kde chyběl obchod zdroj: ČT Brno
  • Za komunismu byly pojízdné prodejny v kurzu zdroj: ČT Brno

Prodejci se dnes specializují 

„Prodejci k nám jezdí několikrát do týdne. Máme v obci tři obchody s potravinami, přesto k nám jezdí i s masem, uzeninami, zeleninou nebo i oblečením,“ popsala starostka Vacenovic Jana Bačíková (ODS). Do obce zajíždí tolik prodejců, že se radnice rozhodla vybudovat pro stánkaře nové stání. „Měli jsme jednu prodejní plochu, které říkáme Pod Lipami. Teď jsme ale vybudovali novou. Poplatek je 40 korun za stánek, za hlášení v rozhlase se platí stovka,“ popsala starostka. Prodejců jezdí tolik i proto, že každý naváží konkrétní druh zboží. Pojízdné samoobsluhy už v kurzu nejsou.