V pátek se k Zemi přiblíží největší asteroid letošního roku. Podle NASA srážka nehrozí

Tento týden se k Zemi přiblíží „potenciálně nebezpečný“ asteroid o délce více než jeden kilometr. Půjde o největší asteroid, který by se měl v roce 2022 dostat relativně blízko k naší planetě. Přesto podle NASA nepředstavuje reálné nebezpečí.

Podle Centra pro studium blízkozemních objektů NASA se odhaduje, že asteroid pojmenovaný 1989 JA měří na délku asi 1,7 kilometru. Pro srovnání: je tedy asi dvakrát větší než nejvyšší budova na světě – Burdž Chalífa v Dubaji.

Americká vesmírná agentura NASA uvádí, že ve vesmíru se nachází téměř 29 tisíc blízkozemních asteroidů, ale 1989 JA je jedním z 878, které měří alespoň tisíc metrů.

Tak velký asteroid by mohl na Zemi v případě srážky způsobit katastrofu, ale v tomto případě není třeba se obávat. Až se 1989 JA v pátek nejvíce přiblíží k Zemi, bude od ní vzdálen asi čtyři miliony kilometrů, což je přibližně desetinásobek vzdálenosti k Měsíci. (Vzdálenost nejbližšího místa jeho trajektorie od Země se ale při každém průletu liší a letos bude největší, jakou kdy od objevení asteroid měl.)

Hlavní planetární astronom Institutu SETI Franck Marchis řekl deníku USA TODAY, že asteroid se pohybuje rychlostí asi 30 tisíc kilometrů za hodinu. „Pro představu, to je sedmnáctinásobek rychlosti kulky ve vzduchu. Při této rychlosti by asteroid mohl obletět planetu Zemi za pouhých 45 minut,“ řekl Marchis.

Tento objekt obletí kolem Slunce jednou za 861 dní.

Planetární obrana zatím nefunguje

Asteroid, který v roce 1989 objevila astronomka Eleanor Helinová na observatoři Palomar v jižní Kalifornii, je označen jako „potenciálně nebezpečný“, protože se jedná o planetku typu Apollo, což znamená, že protíná oběžnou dráhu Země.

Přestože 1989 JA Zemi nezasáhne, NASA se už řadu let připravuje na možnost, že by se podařilo objevit asteroid katastrofických rozměrů, který by byl na srážkovém kurzu se Zemí. Agentura vloni 25. listopadu zahájila test přesměrování dvojitého asteroidu (Double Asteroid Redirection Test, DART), jehož cílem je vyzkoušet, jestli je možné asteroid z jeho dráhy odklonit.

• Vyzkoušejte si simulátor dopadu asteroidů. Je možné zadat spoustu parametrů a výsledek ukáže, jak by zasažená oblast dopadla. Více informací tady.

Projekt Virtual Telescope bude ve čtvrtek a v pátek živě přenášet průlet asteroidu kolem Země ve spolupráci s Telescope Live.